Week 4 Port Alfred - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu Week 4 Port Alfred - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu

Week 4 Port Alfred

Door: thetwinsontour

Blijf op de hoogte en volg Renee & Leonie

23 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Dinsdagochtend gingen we naar school voor de meeting over ons neushoorn project. We hadden Jacques (onze leraar van Madolo’s) hiervoor ook uitgenodigd omdat hij ook betrokken is bij andere organisaties tegen het stropen van neushoorns. We hebben tijdens deze meeting eindelijk een meer concreet plan gemaakt wat we nu gaan doen. Dus nu maar beginnen!
Wij gaan een voetbaltoernooi organiseren. Teams kunnen zich opgeven en betalen 10 rand (1 euro) per persoon om mee te mogen doen. Er zijn een hoop teams uit de buurt die we kunnen vragen om mee te doen en Stenden heeft zelf natuurlijk ook een aantal die graag meedoen. Ook willen we proberen om teams uit Grahamstown en Kenton on Sea te krijgen. Verder hebben game reserves vaak ook voetbalteams die we er ook graag bij willen hebben. Tijdens dit evenement is er ook een dj, treedt een lokale band op en worden er een aantal nummer gezongen door een student van Stenden. Lokale horecagelegenheden zoals Roxy’s, the Lounge en Guido’s willen we vragen om de catering te verzorgen. Verder hopen we ook dat andere belangrijke organisaties die betrokken zijn bij de acties tegen het stropen van neushoorns aanwezig zullen zijn tijdens dit evenement. Een groter doel is dat we uiteindelijk lokale organisaties uit de Eastern Cape samen willen krijgen. Het zijn nu een hoop losse groepen die eigenlijk hetzelfde doel hebben. Als laatste willen we, net zoals de actie vorige week op Port Alfred High School, een grote neushoorn vormen waar dan weer een foto van gemaakt wordt. Als het lukt, willen we regelen dat de eerste prijs een game drive op Kariega wordt. Hiervoor hebben we een beetje voorsprong omdat Jacques op Kariega heeft gewerkt en daar nog steeds veel doet, maar hiervoor moeten we contact zoeken met de ‘head ranger’ van Kariega. We hebben samen een stappenplan opgezet, dus nu gaan we dan echt beginnen!
Nadat we geluncht hebben zijn we weer naar huis gegaan en zijn we doorgelopen naar Root 72. Dit is een winkel waar Jo eigenaresse van is. Zij is één van de personen die lokaal een hoop organiseert en actie voert tegen het stropen van neushoorns. We hebben een tijdje met haar zitten praten en over onze actie verteld. Ze vindt het erg leuk dat wij ook graag willen helpen. Ook heeft ze ons uitgenodigd om naar Kenton on Sea te gaan komend weekend. Daar is dan Kenton Xtreme. Dit is een groot evenement dat elk jaar terugkomt, dit jaar is het ook om geld op te halen voor de neushoorns. Zaterdag is een belangrijke dag voor ons om heen te gaan, dan komen er een aantal organisaties met wie wij kunnen praten over ons project. Zondag is er onder andere ook touwtrekken waar onder andere het ‘Madolo’s & Friends’ team ook aan meedoet!
Er zijn drie lokale organisaties die Jo steunt. Dit zijn onder andere Chipembere, African Educational Stories. Chipembere is een organisatie die voor materiaal zorgt om stropen te voorkomen, African Educational Stories publiceert boekjes voor kinderen waarin het probleem over neushoorns stropen wordt uitgelegd.

’s Middags hebben we nog een film gekeken en daarna zijn we weer naar school gegaan voor het avondeten. We zagen een foldertje over karaoke avond in Roxy’s en besloten om daar heen te gaan. We hebben ons thuis omgekleed en zijn heen te gaan. Het was hartstikke leuk! Allemaal mensen van Stenden die opeens hun zangtalent hebben laten zien. Hakuna Matata, Summer of ’69, Angels, etc. Alles is voorbij gekomen!

Woensdagochtend ging op tijd de wekker weer. Om 8 uur waren we ons bed alweer uit en om half 9 gingen we alweer richting school. Even snel ontbeten en daarna zijn we druk met school bezig gegaan. We hebben nog weer een meeting gehad over de stand van zaken over ons project en daarna zijn we weer naar huis gegaan voor een welbekende ‘powernap’. ’s Avonds was namelijk een braai op school omdat we alweer halverwege onze module zijn. We hebben snel gedoucht en zijn daarna weer naar school gegaan. De braai was gezellig maar super koud! Het wordt hier ’s avonds steeds kouder… Na de braai zijn we naar the Lounge gegaan om de avond gezellig af te sluiten. En rara wie kwamen we tegen in de Lounge: de ‘head ranger’ van Kariega. Precies de persoon met wie we contact moesten zoeken voor ons project. Hij is een vriend van Jacques en moest na de gezellige avond nog weer helemaal terug rijden naar Kariega. Wij hebben in ons appartement een bed over dus in overleg met Jacques hebben we besloten dat hij bij ons bleef slapen (aangezien Jacques niet wilde dat hij bij hem sliep ondanks dat hij een tweepersoonsbed heeft). Maargoed, ons contact met de ‘head ranger’ van Kariega is gelegd!

Donderdag ging alweer de wekker om 8 uur. We hebben ontbeten en hadden daarna les. We hoopten dat de les niet te lang zou duren aangezien het supermooi weer was! We hoefden gelukkig ook alleen de laatste twee cbl cases op te starten en waren daarna alweer klaar. We zijn daarna direct weer naar huis gegaan om te lunchen en zijn lekker bij het zwembad gaan liggen. We hadden ’s avonds een Harry Potter Marathon in gedachten maar werden gebeld of we mee uit eten wilden. Dus we hebben gedoucht en zijn daarna met een gezellig groepje uit eten gegaan in ‘The Brewery’. Dit was een heel grappig, iets chiquer restaurant. We hebben heerlijk gegeten! Eenmaal weer thuis zijn we direct op bed gegaan want de volgende dag ging de wekker weer om 8 uur.

Vrijdag hadden we een uitstapje naar Port Elizabeth. Hier gingen we naar het ‘Red Location Museum’ en naar het stadion in PE. In de bus van de Port Alfred High School gingen we op stap. Red Location is een museum dat racisme en de bewegingen van anti-apartheid organisaties herinnert. De township Red Location is ontstaan na de Zuid Afrikaanse oorlog wat eindige in 1902. Het is de oudste ‘zwarte’ township van Port Elizabeth. Het heeft vooral erg arme inwoners en heeft vooral gezondheid en sociale risico’s als vervuiling, het verspreiden van ziektes, werkloosheid, criminaliteit en huiselijke brandjes. Het Red Location Museum is hier gevestigd en hoopt deze problemen te kunnen adresseren. Op de buitenste muren vind je het verhaal van Maduna Road, waar op 21 maart 1985. Op deze dag gingen veel inwoners van Uitenhage naar de begraafplaats om te rouwen om de mensen die hun leven verloren hadden tijdens een protest. De mensen die op weg naar de begraafplaats waren werden aangevallen in naam van apartheid. Tussen 1984 en 1986 werden township groter door werkloosheid, economische recessie en slechte leefomstandigheden voor de Afrikaanse werkers klasse. Vooral de township van Uitenhage staat bekend om de slechte leefomstandigheden. Mensen begonnen zich af te zetten tegen de apartheid en er kwam steeds meer geweld bij kijken. Begrafenissen werden gezien als politieke platformen om mensen te mobiliseren en motiveren. De politie werd naar de begrafenis op Maduna Road gestuurd om dit te neutraliseren. Mensen die niet in de bus mochten om naar de begrafenis te gaan besloten te lopen en zongen de Rastafarian song. Een jongetje wat op de fiets was deed zijn vuist omhoog wat ‘black power’ betekend. Hierop volgend begon de politie te schieten op de mensenmenigte. De politie zegt gedwongen te zijn het vuur te openen, omdat de menigte stenen begon te gooien. Op politie foto’s is geen steen in de buurt te bekennen. Ooggetuigen zeggen te hebben gezien dat de politie stenen tussen de lijken neergooiden na het voorval. In het midden van het museum stonden ‘memory boxes’. Hierin zitten herinneringen aan de apartheid periode. Voor de ‘memory box’ staat een bankje waarop je kunt gaan zitten om te reflecteren wat je net hebt gezien. Hier werden ook vooral veel lokale mensen geëerd die hebben gestreden in anti-apartheid organisaties. Ook zagen we de bordjes waarop stond: For white persons only. Je kunt je toch niet voorstellen dat dit serieus ergens stond. Ook was er een memory box voor muziek. Muziek heeft een grote rol gespeeld in de strijd tegen apartheid, vooral jazz. Ook hebben we veel kreten gezien als: Leadership makes the difference, no group of people makes sustainable progress without good leadership. Of deze: Good leadership is rare and precious and it is only by publicly recognizing and applauding today’s leaders that we can hope to inspire new leaders for tomorrow.

Daarna zijn we naar het Nelson Mandela Bay Stadion geweest in PE. Dit stadion is gebouwd voor het WK in Zuid Afrika en in dit stadion is de wedstrijd Nederland tegen Brazilië gespeeld. Als je het stadion van boven bekijkt heeft het de vorm van een Proteas. Dit is de nationale bloem van Zuid-Afrika. We hebben het veld gezien, alle lagen van de tribune en de kleedkamers. Erg mooi. Hierna zijn we naar huis gegaan, hebben gegeten op school en zijn toen naar huis gegaan om ons klaar te maken om op stap te gaan naar The Lounge.

Zaterdag zijn we naar Kenton on Sea geweest waar het evement Kenton Xtreme was. Vandaag was de triatlon en wij gingen heen om met de organisatie Chipembere te praten en met Green Scorpion. Wij hebben aan elkaar verteld wat wij doen om de neushoorn te redden en wat wij voor elkaar kunnen betekenen. Zeer succesvolle dag. We hebben nog lekker pizza gegeten, op het strand gekeken en in Kenton een kop koffie gedronken. ’s Avonds gingen we rustig een film kijken, maar dat duurde niet lang. De buurjongens gaven een feest en vroegen of wij ook wat kwamen drinken. Dus wij daarheen en toen wij thuis waren en op bed wilden werd er aan de deur geklopt. Florian en Lesley waren hierheen gekomen, dus toen zijn we nog weer naar het feestje gegaan. Hele gezellige avond en uiteindelijk lagen we veel te laat op bed. De volgende dag moesten we er al weer vroeg uit om weer naar Kenton te gaan. Vandaag was touwtrekken. Wij hebben iedereen hard aangemoedigd! Verder nog weer lekker pizza gegeten en op het terras gezeten waar live muziek was. Was weer een gezellige dag!

Maandag hebben we lekker uitgeslapen en zijn uiteindelijk naar school gegaan om een uur of 10. We moesten toch nog even weer voor school bezig. We hebben vandaag te horen gekregen dat Kariega de game drive voor de winnaar van ons voetbaltoernooi doneert! Hartstikke gaaf! ’s Avonds hadden we salsa les, waar het heel gezellig was. Ze schonken daar hele lekkere rode wijn. Uiteindelijk hebben we ook nog contact gelegd, want het bleek dat dit bedrijf ook party catering doet. Dus hun komen bij ons voetbalevenement hamburgers bakken, loempia’s frituren, drinken verkopen. Ook hebben hun entertainment voor kinderen. Verder gaan het we het met de dansleraren nog hebben over eventuele try outs voor bezoekers van ons evenement en een openingsdans. Hartstikke leuk!

Dinsdag hadden we ’s ochtends les en we hebben even alles op een rijtje gezet. Uiteindelijk hadden we een hele grote ‘to do’ lijst en deze hebben we onder elkaar verdeeld. We zijn gaan lunchen bij het bedrijf waar we ook de salsa lessen hadden om te praten over ons voetbalevenement. ’s Middags zijn wij naar de kapper geweest en hebben ons haar geverfd. Was echt nodig! ’s Avonds was er karaoke bij de Roxy bar, was erg gezellig.

Vandaag werden we pas om 11 uur wakker en zijn daarna naar school gelopen. Hier hebben we even geluncht en snel ons lijstje afgewerkt wat we nog moesten doen vandaag. Daarna zijn we weer terug naar huis gelopen, maar hebben onderweg nog een stop gemaakt bij Decadent. Dit is een gezellig restaurantje die gerund wordt door een man en vrouw. Hier hebben we een heerlijke belgische wafel gehad met 'mixed berries' en slagroom. Heerlijk! Daarna zijn we verder naar huis gelopen en hebben relaxt een film opgezet.

Dit was het eerst weer tot nu toe. Tot de volgende keer!

Liefs Renee & Leonie

• 23 Mei 2012 - 16:23

Bert Vorenkamp:

Het lijkt goed te gaan met jullie plannen. Prima !!
    Ik wil jullie wel eens zien salsa dansen, lijkt me grappig !

Veel suc6 !

• 23 Mei 2012 - 17:29

Mam:

Het begint er op te lijken hè? Eindelijk weer wat doen, leuk! Leuke foto's ook.
    Moesten jullie niet meedoen met touwtrekken?
    Ben benieuwd hoe het salsa-dansen gaat. Kunnen jullie geen filmpje plaatsen de volgende keer?
    Liefs Xxx

• 23 Mei 2012 - 20:52

Timon En Joyce:

Gaaf hoor salsa dansen, als jullie terug zijn wil ik les van jullie ;-)
    Heel veel succes met het Rhino project meiden.

Dikke kus vanuit Gouda

• 24 Mei 2012 - 11:20

Jaap:

Volgens mij heel vervelend om daar te zijn ;). Goeie verhalen iig dames. Veel plezier nog!

• 28 Mei 2012 - 19:16

Ina Dijkstra:

He dames, Ik liep even iets achter met het lezen van jullie verslagen, maar ben inmiddels weer helemaal up to date. Ik geniet er elke keer weer van. Jullie zijn mijn met leuke goeie dingen bezig , En die hoofd ranger hebben jullie binnen, nu de hoofdprijs nog even regelen, dit gaat jullie ook lukken. Weinig nieuws hier, ons seizoen is tot op heden niet geweldig. Eerst slecht weer in april toen heel veel en heel lang wind uit het oosten. Ik heb nog maar 2 vaarten gemaakt terwijl ik anders wel 10 had gemaakt. Shit dus. Maar we hebben het wel druk gehad op de camping met Hemelvaart en Pinksteren. Oja groot nieuws rook nu al 6 weken niet.
    Tot de volgende keer. Doeg Lammert en Ina