Week 5 & 6 Port Alfred - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu Week 5 & 6 Port Alfred - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu

Week 5 & 6 Port Alfred

Door: thetwinsontour

Blijf op de hoogte en volg Renee & Leonie

01 Juni 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Woensdagochtend zijn we om 8 uur naar school gegaan en hebben ontbeten. Daarna zijn we weer bezig gegaan met ons project. We hebben nu een hoop contacten gelegd. Het veld is geregeld, de catering is geregeld, de hoofdprijs is geregeld, de aanvraag voor een vergunning is geregeld, het marketing gedeelte is in volle gang. We moeten nu druk bezig met details. Er moet nog steeds een hoop geregeld worden. We hebben nu een website: www.savetherhinostenden.webs.com en een facebook pagina ‘save the rhino with stenden’. Houd de website in de gaten en vind onze pagina leuk! ’s Middags zijn we weer naar Decadent gegaan om wat te drinken en te eten. We hebben een lekkere Belgische wafel met bosbessen gegeten. Hmmmm! Daarna zijn we naar huis gegaan en hebben we nog even lekker bij het zwembad gelegen, maar dat werd op een gegeven moment toch een beetje koud. ’s Avonds om 6 uur was er een meeting op school met alle studenten. Er wordt de laatste tijd vaak ingebroken. In Botmill en bij Vicky’s was ook al twee keer ingebroken. Er was nog steeds één inbreker niet opgepakt en nog niet alle spullen waren terug gevonden. Het meeste gelukkig wel! Alle huizen hebben bewakers van Multi Security en die hebben direct ook al twee inbrekers kunnen oppakken, maar er zijn studenten bij die ook mensen mee naar huis nemen die niet altijd te vertrouwen zijn. Deze mensen komen dan mee en kunnen zo precies zien waar alle spullen liggen om het vervolgens te stelen. Hier werden we voor gewaarschuwd en ook om je spullen simpel weg niet in het zich te leggen. Wel werd ons verteld dat wij de mensen van Multi Security kunnen vertrouwen, die ondergaan één keer per maand een leugentest. Gelukkig wonen wij op Croyden Place nog het veiligste omdat wij een dik hek om ons huis hebben staan met een elektrisch hek. Ook heeft de beveiliging bij ons geen plek om binnen te gaan zitten zoals ze bij Vicky’s vaak in een kamer met de deur dicht zitten en bij Botmill vaak televisie zitten te kijken. Verder werd iedereen gewaarschuwd dat er binnenkort ook politie met politiehonden komen om alle kamers te controleren op drank maar ook vooral drugs. Ik hoop dat dat voor iedereen goed afloopt… Maar op de vraag of wij op Croyden ook drank mogen aangezien wij zo ver van school wonen en niet altijd naar de schoolbar konden wilden ze niet echt antwoord geven… haha. Dat zit dus wel goed. Na het eten zijn wij naar huis gegaan en zijn we dan eindelijk met onze Harry Potter marathon begonnen.

Donderdag hadden we weer eens een keer een les over wat voor verslag wij moeten inleveren aan het einde van onze module. Het belangrijkste is dat wij een duidelijk verslag inleveren zodat de volgende groep het kan doorlezen en meteen verder kan met ons project. Dat gaat wel goed komen. Leonie is nog even met Inge de stad in geweest om wat boodschapjes te doen, daarna hebben we geluncht en zijn we terug naar huis gegaan om verder te gaan met onze Harry Potter marathon, snel op school avondeten en weer verder met onze marathon.
Vrijdagochtend hadden we een afspraak met onze salsa lerares. We hebben afgesproken dat we met de groep waarmee we op maandag les hebben een soort van demo geven van wat we geleerd hebben. Daarna geeft zij samen met haar zoon een openingsdans en dan kunnen mensen meedoen. Het leek hun heel erg leuk. Haar idee was dan ook dat wij allemaal rokken van haar aandoen die echt bij de salsa horen. We moeten nog maar zien wat het word….
Wij zijn daarna weer bezig geweest met onze flyers om deze aan te passen en zijn daarna de nieuwe posters gaan ophangen op school en in de stad en hebben flyers uitgedeeld. Na de lunch zijn we weer naar huis gegaan om ons klaar te maken voor de avond. ’s Avonds waren op school de student awards. Dit zijn bijvoorbeeld prijzen voor: kissing butterfly, style, third Wheel, making the circle bigger, so I think I can dance, I think I can drink, etc. Heel leuke prijzen maar ook hele genante! Wij hebben ons klaar gemaakt, pizza besteld, gegeten en zijn naar school gegaan. Het was echt super gezellig. Er was ook een thema: Mix & Match. Het was de bedoeling dat je kleren bij elkaar aandeed die juist niet matchen. En hier in Afrika doet ook echt heel veel serieus hun best: jongens in maillot, meiden met bh’s over hun korte jurkjes en noem maar op. Na de ‘student awards’ zijn we nog naar The Lounge geweest. Het was weer een super feestje.

Zaterdag werden we om half 11 wakker. We hebben rustig ontbeten, gedoucht en daarna ingepakt om op school te lunchen. Om 3 uur werden we opgehaald om naar Grahamstown te gaan. Daar hadden we ’s avonds een ‘ghost tour’. De ‘ghost tour’ was echt grappig. Onze gids begon eerst uit te leggen hoe geesten ontstaan. Een mens bestaat uit water, atomen en noem maar op, maar dan is er nog het deel wat jou jouw maakt. Als iemand dood gaat blijft dit over en dit is dus de geest. Daarna gingen we in de auto en liet hij ons allemaal plekken zien waar geesten gezien zijn. Allemaal oude gebouwen waar nonnen, militairen, ziekenhuizen en noem maar op gezeten hebben. Zelfs een straat waar een geest van een kat gezien wordt. Ook vertelde hij dat er verschillende soorten geesten zijn: waarschuwingsgeesten, geesten die door blijven gaan met wat ze deden toen ze nog leefden en klopgeesten. Een ervaring met een klopgeest schijnt het ergste te zijn wat je kan overkomen. Waarschuwingsgeesten verschijnen maar één keer om je ergens voor te waarschuwen. Geesten die nog doorgaan met wat ze deden toen ze leefden kunnen jou niet zien en jij hun wel. Dit komt doordat hun nog in de tijd zitten waarin hun leefden. Klopgeesten kunnen wel contact met jou hebben, daardoor is dit ook zo eng. Het was een bijzondere tour met een bijzondere gids. Grahamstown is een erg oude stad met veel geschiedenis, waardoor het dus ook vol zit met geesten! We hadden alleen ook verwacht dat we echt naar binnen gingen bij gebouwen en dat er misschien verder nog iets bij zat, maar dat was niet zo. Na deze tour zijn we nog wat gaan eten en drinken bij de Rat & Parrot. Hier waren we al vaker geweest. De pub zat weer helemaal vol. In deze pub komen altijd allemaal studenten uit Grahamstown om rugby te kijken. Wij hadden geluk dat we nog een tafeltje hadden. Nadat we nog even wat gezellig gedronken hadden zijn we weer terug naar de backpackers gegaan. We waren echt supermoe omdat we de avond ervoor maar een paar uurtjes geslapen hadden. We hebben heeeeerlijk geslapen!
Zondagochtend hebben we ons aangekleed en zijn naar de supermarkt gegaan om ontbijt en energydrank te halen, hebben lekker ontbeten en werden terug gebracht naar Port Alfred. Het was super mooi weer dus we hebben lekker bij het zwembad gelegen. Rond een uur of 4 hebben we de oven aangezet om onze pizza’s op te warmen. Hier moeten we op tijd mee beginnen want het duurt wel dik een uur voordat de oven een keer warm is. We zijn verder gegaan met onze Harry Potter marathon. We waren eindelijk bij het laatste deel die we nog niet gezien hadden. Echt een supermooie film! Daarna hebben we gedoucht en hebben we nog een romantische komedie ‘feel good movie’ gekeken om het weekend af te sluiten, Fame!
Maandagochtend zijn we eerst weer naar school gegaan en ’s middags zijn we naar Jo Wilmot bij Root 72 gegaan. Zij organiseert ook een hoop om het stropen van neushoorns tegen te gaan. We hebben de hele middag met haar zitten praten over mensen met wie wij contact kunnen opnemen en dergelijke. Ze heeft een hoop nuttige tips gegeven! ’s Avonds hadden we weer salsadansen. Het was weer harstikke gezellig en we hebben weer nieuwe pasjes geleerd. Alleen was de wijn al snel op, beetje jammer!

Dinsdagochtend hadden weer een meeting met elkaar over de stand van zaken met ons ‘rhino project’. We zijn al een eind op weg maar er komen steeds weer nieuwe dingen bij, dus we blijven druk, druk, druk aangezien het al over drie week is! Toen we thuiskwamen hadden we eindelijk internet! En wat voor een internet: echt super snel! Ongelofelijk hier in Afrika! En dat had Bongani gemaakt. Hallelujah, na 6 week hebben we eindelijk internet. Maar beter laat dat nooit. ’s Middags zijn we met onze ‘birding assignment’ bezig gegaan. We waren dit een beetje vergeten. Het is ook geen hele grote opdracht. Wij moeten in kaart brengen waar je als vogelliefhebber hier in de Eastern Cape het beste heen kan gaan. Dus op een kaart moeten wij de plekken aangeven en dan bij de plekken wat voor soort gebied het is en welke vogels er voorkomen. Hier is al veel informatie over te vinden maar alleen maar allemaal losse informatie. Wij moeten dit bij elkaar gaan brengen. Dus aan de slag! ’s Avonds hebben we voor de zoveelste keer pizza besteld en geskyped met de family.

Woensdagochtend zijn we even naar school geweest om te ontbijten en daarna hebben we thuis weer allemaal mensen bijlangs gemaild voor ons evenement. Op school hebben we geluncht en daarna zijn we naar Port Alfred High School gegaan om nog wat dingen te bespreken maar degene die wij moesten hebben was een dagje naar Port Elizabeth. Leonie en Inge zijn ’s middags nog wezen shoppen in Rosehill. ’s Avonds even op school gegeten en thuis hebben we laatste afleveringen van onze serie Vampire Diaries gekeken. Zo goed is ons internet!
Donderochtend hadden we een guest lecture van Jan Blom. Het was echt super interessant. Zoals de naam al een beetje weggeeft komt hij oorspronkelijk uit Nederland. Zo’n tien jaar geleden is hij naar Zuid-Afrika geëmigreerd. Hij had een partner die Zuid-Afrikaans was. Nadat zijn partner was overleden aan aids besloot hij om zijn roots op te zoeken en is hij naar Zuid-Afrika geëmigreerd en bij de familie van zijn partner gaan wonen in de township. Op dat moment had hij eigenlijk niks meer en is hij overnieuw begonnen. Hij heeft nu een organisatie opgezet wat Nemato Change a Life heet. Het motto is: ‘Success in Life’. Het begon als een kleine roeiclub maar is nu uitgegroeid tot een organisatie die probeert de mindset van jongeren in de township te veranderen. Wat hij vertelde is dat iemand hem een keer vroeg om samen zijn business plan door te kijken. Nadat ze hem samen hadden doorgenomen vroeg Jan of hij ook een cv had. Hij zei dat hij hem wel even op zou halen maar kwam nooit weer terug. Een ander voorbeeld is dat een vrouw hem een keer vroeg of hij haar kon leren hoe een computer werkt. Jan zei dat hij om 5 uur wel tijd had. De vrouw is nooit komen opdagen. Hij verwijt dit nog aan de apartheid, dit heeft mensen ‘dom’ gemaakt. Mensen hier verroeren zich niet totdat iemand zegt dat ze dat moeten doen. Mensen wachten maar tot de toekomst automatisch gaat gebeuren, maar dit gebeurd niet. Daarom moet dus de manier waarop mensen hier denken verandert worden. De armheid, honger, hiv en aids, criminaliteit en het geweld zijn niet de grootste factoren waardoor het zo slecht gaat in de townships. De grootste factor is om de mindset te veranderen, maar dit is natuurlijk harstikke moeilijk en de armheid, honger, criminaliteit en geweld maken dit nog moeilijker. Drank is ook een groot probleem, mensen hier zijn namelijk zijn sociale drinkers. Met liefdadigheid schiet je ook niks op, liefdadigheid blijven mensen arm. De manier van denken waar mensen hier naar toe moeten is wat je zegt is wat je doet. Nemato Change a Life heeft een roeiclub, een gymclub, een netball club en een schermclub. Binnen deze organisatie hebben ze 5 tot 6 keer in de week training, maar moeten ook hun huiswerk maken en krijgen daarbij hulp als dat nodig is. Ze bieden ‘kleine’ sporten aan en bijvoorbeeld geen voetbal. Want in de township zijn wel 25 voetbalclubs, dus voor een competitie hoef je de township dan niet uit. Mensen in townships leven namelijk erg geisoleerd, de meeste mensen die in de township van Port Alfred wonen hebben het centrum nog nooit gezien. Het onderwijs in Afrika is erg slecht, terwijl het een relatief rijk Afrikaans land is. Zimbabwe is een armer land, maar het onderwijs is hier beter dan in Zuid Afrika. Dit komt doordat leraren in Zuid Afrika minder goed zijn dan in Zimbabwe. Ook zijn er computers, internet en een bibliotheek aanwezig. Zeven dagen per week kunnen ze eten krijgen bij Nemato. Nemato Change a Life is ook aangesloten bij de President’s Award. Dit is een internationale jongeren programma gerelateerd aan sport, skills, community service en avontuur. Vanaf 15 jaar kunnen ze hier een meedoen. Daarnaast maakt Nemato Change a Life de leden ook bewust van hiv/aids. Ook zijn er uitstapjes wanneer er ook ergens een toernooi of kampioenschappen zijn. Dit verbreedt ook hun beeld van de wereld. Voor elk lid wordt er ook gekeken naar een geschikte opleiding of skills training of dat ze zelf een zaakje kunnen opzetten of geschikt werk vinden. In het kort gezegd probeert Nemato Change a Life de mindset te veranderen, skills en kennis te verbeteren. Gaandeweg proberen ze dan om hun leden richting een opleiding of baan de leiden om succesvol in het leven te worden.

• 01 Juni 2012 - 11:36

Mam:

Leuk verhaal meiden. Juliie doen toch nog wel iets anders dan alleen feesten hè?
    Zo heb je ook een nieuw woord bedacht; "armheid"!!!!!! Maak daar maar armoede van! Hahaha!
    Heeft Sean die muurschildering zelf gemaakt? Erg mooi!
    Jullie zijn volgens mij nu al op weg naar Madolo's! Ben helemaal jaloers, wil daar nu ook wel weer zijn.
    Ik weet niet of je dit nog op tijd leest maar heel veel plezier het weekend daar. Xxxx

• 01 Juni 2012 - 12:38

The Twins:

Ik kon er niet opkomen.. Ik zat aldoor met poverty en toen heb ik er maar armheid van gemaakt! Haha. Maar we zouden om 2 uur weg, maar natuurlijk Afrikaanse 2 uur! We hebben er zin in!!!!! Xxx

• 01 Juni 2012 - 22:27

Janny:

Leuk verslag en een goede actie.
    Wat voor student award hebben jullie gewonnen.
    Als ik naar de foto's kijk die van I think I can drink denk ik. hahahaha.
    Hoop dat jullie een goed weekend hebben gehad in Madolo's.
    groetjes

• 01 Juni 2012 - 22:52

Bert Vorenkamp:

Veel succes met jullie actie. Het moet wel slagen met zo'n goed doel als drive !
    Have fun, and be carefull outthere.!

• 03 Juni 2012 - 10:50

Anneke,:

dag lieve meiden!! Lekker weekendje Madolo's voor jullie, geniet ervan! Zal dit de laatste keer zijn dat jullie daarnaar toe zijn, of staat er nog een afscheid gepland op de laatste dagen van juni?? Dat pap en mam jaloers zijn kan ik me zo goed voorstellen, die had ik hun verblijf bij jullie nog zo graag een keer gegund, het lot beslist soms op niet gunstige tijden hebben we gemerkt. Maar..... wie weet , we zijn nog jong niet waar?? Dus wensen en plannen blijven maken!! Geniet van de Jagermeister, ps passen jullie de drankjes aan naar de buiten temperatuur?? Bij ons is het rose tijd, behalve vandaag, gisteren, morgen en ....Wij willen zo graag zomer met een drankje op het teras, we blijven goede hoop houden!! Liefs
    Lieve groet Rein en Anneke

• 04 Juni 2012 - 20:31

Sharon:

Hei meiden,
    Ik ben weer helemaal op de hoogte hoor, moest even flink bij lezen ;)
    Jullie project klinkt echt super, het wordt vast een succes.
    eten jullie ook wel iets anders als pizza? haha
    Goed dat jullie, jullie verslaving gewoon doorzetten. The vampire diaries is mega spannend hea?!
    veel plezier nog en geniet van de mooie tijd daar!
    xx