Week 3 Port Alfred - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu Week 3 Port Alfred - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu

Week 3 Port Alfred

Door: thetwinsontour

Blijf op de hoogte en volg Renee & Leonie

15 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Vrijdagavond was het weer erg gezellig in The Lounge. Er was een Guns and Laser Party met een erg leuke dj. Het ene na het andere shotje kwam weer voorbij en voor we het wisten was het alweer 2 uur en was het afgelopen. We werden met het busje van The Lounge naar huis gebracht. Eenmaal thuis hebben we nog een broodje gegeten en een aflevering Vampire Diaries gekeken. Halverwege vielen we in slaap en toen zijn we op bed gegaan. De volgende dag werden we om een uur of elf wakker. Om half 1 zijn we met het busje naar school gegaan voor de lunch. Daar was verder niet veel aan, er was bijna niemand te bekennen, dus toen zijn we naar huis gelopen en hebben nog lekker liggen zonnen bij het zwembad. We hebben nog heerlijk op de bank gelegen een aflevering vampire diaries kijken, zijn gaan douchen en om half zes hebben we het busje naar school genomen. We gaan vanavond gezellig uiteten met ons drieën ( Renee, Leonie en Inge) bij Guido’s, dat is een pizzeria. Het was heerlijk! Na het eten hebben we nog even een biertje gedronken bij de schoolbar. Eenmaal thuis hebben we nog Vampire Diaries gekeken en daarna zijn we lekker gaan slapen. Zondags hebben we weer lekker uitgeslapen en om tien uur zijn we naar de brunch op school gegaan. Heerlijk ontbeten met pannenkoekjes, worstjes, croissantjes en een eitje. Daarna zijn we naar het strand gegaan om lekker te zonnen. We zijn lekker uit de wind in de duinen gaan liggen. ’s Middags hebben we nog even op het terras bij Guido’s een milkshake gedronken. Toen zijn we weer naar huis gelopen en hebben nog even lekker bij het zwembad gelegen. ’s Avonds hadden we geen zin om naar school te gaan om te eten, dus hebben we de resten van onze pizza opgegeten en hebben lekker tv gekeken. Music & Lyrics kwam erop. Wat een heerlijk weekend!

Maandag zijn we om half 9 naar school gegaan, hebben lekker ontbeten en zijn daarna bezig gegaan met ons huiswerk. Echt weer wennen om echt bezig te zijn met school! Maargoed, school moet ook gebeuren. Nog even de stad in geweest om wat boodschapjes te doen en nog even langs het postkantoor te gaan. We hebben op school geluncht en zijn daarna weer naar huis gegaan. Eigenlijk waren we van plan om nog weer verder te gaan met school maar dat is mislukt! ’s Avonds hebben we nog gegeten op school en daarna zijn we weer verder gegaan met onze serie.

Dinsdag hadden we een meeting. We hebben wat meer informatie gekregen over het neushoorn project en kunnen nu zelf gaan brainstormen wat we graag willen gaan doen. We hebben echt zin om ermee te gaan beginnen! Renee ging nog even weer op internet kijken en er zijn nu alleen dit jaar al 210 neushoorns gestroopt! Het getal loopt heel snel op… De foto van de actie op Port Alfred High van vorige week stond ook online. Deze staat nu bij de foto’s. Na de les zijn we nog weer verder gegaan met ons huiswerk. Wat een productieve dag! Na de lunch zijn we weer terug naar huis gegaan. Even een beetje gerelaxt, weer naar school om te eten maar we hadden alle afleveringen van onze serie al gezien! Gelukkig kwamen we iemand tegen die nog weer nieuwe afleveringen heeft, dus we konden weer verder!

Woensdag namen gingen we weer om half 9 naar school en hoorden we eindelijk dat de tijden van ons vervoer zijn aangepast. Hallelujah! Nu kunnen we ook eindelijk om 9 uur ’s avonds naar school. Hier wordt het een stuk makkelijker van omdat het om 6 uur al donker is en wij dan dus afhankelijk zijn van het vervoer wat voor ons geregeld wordt. We hebben ons huiswerk afgemaakt en zijn daarna heerlijk in de zon gaan zitten. De groep die nu lodge management doet hadden waren ’s middags een lodge wezen bezichtigen. Ze kwamen weer terug en Jacques reed in het busje en stopte recht voor het zwembad waar wij lagen te zonnen: ‘Ga eens aan het werk!’. Een gênant moment…. We gingen naar school om te eten en de een na de andere opmerking werd naar ons geslingerd: ‘Lekker liggen zonnen?’ ’s Avonds hebben we gezellig gekingsd (dit is een drankspel waarbij elke kaart een soort van opdracht heeft waardoor je als je iets fout doet of ergens geen antwoord op wil geven een shotje moet nemen). Er zijn twee opdrachten uitgekomen die we volgende week woensdag als we uitgaan moeten uitvoeren… spannend!

Donderdagochtend zijn we eerst weer naar school gegaan om te ontbijten. Daarna zijn we naar een gezellig koffietentje geweest en hebben twee heerlijke koppen koffie gedronken en Inge is even naar de kapper geweest. We zijn naar huis gelopen en hebben met elkaar gebrainstormd over wat we kunnen doen voor het neushoorn project. ’s Avonds hebben we pizza laten bezorgen en hebben thuis met ons drieën gerelaxt.

Vrijdag hadden we les. We hebben nu alle projecten die er zijn verdeeld. We werken met de hele klas (dit zijn ook maar zes personen) aan de neushoorn project. Inge & Sharony werken aan de ‘awareness’, Marijn & Marius aan de ‘fundraising’ en Leonie en ik aan de ‘action’. Verder gaan Sharony, Inge, Leonie en ik nog werken aan de soort van portfolio over de vogels in de Eastern Cape. Het moet een soort overzicht worden waar je goed vogels kan spotten en waar je welke vogels kan vinden. Ons idee tot nu toe voor de neushoornproject is om een voetbaltoernooi te organiseren. Ieder team moet dan een bepaald bedrag betalen om mee te doen. Verder willen we een deejay laten draaien deze dag. Mensen kunnen een bepaalde bedrag doneren om een liedje aan te vragen. Ook komt er nog een lokale band optreden. Voor de catering willen we Roxy’s, Lounge en Guido’s vragen. Voor de winnaars willen we dan een game drive organiseren. Aan het einde van het voetbaltoernooi willen we dan proberen om een hele grote neushoorn te maken en daar een foto van te laten maken. Dit is nog het eerste idee wat we verder gaan uitwerken. Dus mochten er nog ideeen zijn? Een ander idee is om een bedeltje te laten maken door Pandora waar ook een gedeelte van de opbrengt naar het redden van de neushoorns gaat. Wij hebben er zin in om hier aan te gaan beginnen!
’s Avonds zijn we naar school geweest om te eten en hebben daarna ingepakt voor morgen. Morgen vertrekken we half 10 met Inge & Sean naar Graaff Reinet. We hebben er zin in!

Sean was natuurlijk te laat, maar uiteindelijk waren we dan eindelijk op weg. Onderweg zag je de omgeving veranderen. Echt weer een super mooie omgeving. Toen we in Nieu Bethesda aankwamen zag het er ook echt heel bijzonder uit. Het leek een verlaten cowboystadje. Het is een dorpje in ‘the middle of nowhere’. Het dorpje leeft van de toerisme: een hoop guesthouses, een backpackers en activiteiten die je kan doen. Je kan een fossielentour doen, naar een tweedehands boekenwinkeltje, een ritje in een klein treintje door de natuur, naar een bierbrouwerij, een kunstcentrum, ‘the owlhouse’, sculpturen van cement bekijken, etc. Een hoop leuke dingen te doen. Iedereen kent elkaar in het dorpje en iedereen helpt elkaar. Zo was de eigenaar van de tweedehands boekenwinkel er niet, maar iemand anders zou wel even de deuren open doen. We gingen ons inchecken bij de backpackers en kregen een sleutel mee. De backpackers zelf zat in een andere straat. Wij waren de enigen dus hadden het huisje mooi voor onszelf. We besloten om direct naar ‘the Owl House’ te gaan. Dit is een museum waar Helen Martins gewoond heeft. Dit was een vrouw die leefde van 1897 tot 1976. Ze heeft in haar tuin allemaal beelden gemaakt en bewerkt met stukjes glas. Zelfs haar hele huis was vol met kunst. Natuurlijk een heleboel uilen maar er was ook een hoop gericht op het oosten zoals de wijze mannen uit het oosten en kamelen. Heel bijzonder. We hebben nog even door het dorpje gereden om rond te kijken. We besloten om de volgende ochtend even door het dorpje te gaan wandelen. Daarna zijn we terug gegaan naar de backpackers en hebben we gezellig gebraaid met een wijntje erbij.

De volgende ochtend begonnen we dus met een wandeling. Als eerste zijn we nog naar het museum van Helen Martins geweest. Dit was alleen niet erg bijzonder. We zijn daarna doorgelopen naar de begraafplaats om een beetje in de vampieren-stemming te blijven. Haha. Daar vonden we uiteindelijk de begraafplaats van Helen Martins met natuurlijk een uil als grafsteen. De volgende stop was bij de tweedehands boekenwinkel. Daar hebben we een boek gekocht van Nelson Mandela, a long walk to freedom. Als laatste zijn we nog naar de kunst galerij geweest. Hier zijn allemaal spulletjes die gemaakt worden door de buurt. Wel grappig om te zien. We hebben nog even verder rondgelopen, het kerkje en wat andere grappige huisjes bekeken en zijn daarna terug gegaan naar de backpackers voor een kop thee. Vervolgens zijn we in de auto richting Graaff Reinett gegaan maar zijn onderweg nog gestopt bij de lokale bierbrouwerij. Hier hebben we een rondleiding gehad en heeft hij ons zijn drie bieren laten proeven. Het bier brouwt hij gewoon in plastic vaten. Hij heeft een Karoo bier, een zoetere bier met honing en een donkere bier. Heel erg lekker en grappig om te zien! Daarna weer door in de auto naar ‘the Valley of Desolation’. De rit erheen was alleen al geweldig! ‘The Valley of Desolation’ bevindt zich in een ‘National Park’, Camdeboo genaamd. Je kan er bijna helemaal heen rijden maar je moet nog ongeveer een half uur heen en dan weer terug lopen. We begonnen met de wandeling. Onderweg zijn er heel veel kijkpunten. Het is echt heel mooi, echt net alsof je de oneindigheid in kijkt! Met een super diepe afgrond, heel veel rotsen en heuvels en bergen op de achtergrond. We konden zien dat er een hele donkere lucht aankwam. Toen we net een kwartiertje onderweg waren begon het te regenen. Sean vroeg of we wel verder wilden, maar we waren er natuurlijk nu! We gingen door en gelukkig was dit een goede keuze want het weer werd nog hartstikke mooi. Het was heel bijzonder en we zijn echt blij dat we het gezien hebben! We waren uiteindelijk alleen toch een beetje koud. Op de terugweg zagen we een hele mooie regenboog. Toen we terug waren hebben we een heerlijke kop warme chocolademelk gedronken in het dorp. Daarna is Sean begonnen aan de spaghetti bolognese. We hebben lekker gegeten en daarna nog de hele avond gezellig aan de keukentafel zitten kletsen.

’s Nachts had het superhard geonweerd en het regende maandag heel hard. We zijn ’s ochtend nog even op het marktje in Nieu Bethesda wezen kijken en hebben een paar leuke souvenirtjes gekocht. Onze planning was eigenlijk om rond te wandelen in Graaff Reinet. Dit is een stad 30km van Nieu Bethesda met hele mooie gebouwen. Verder wilden we er op zoek naar een camera voor Inge aangezien die van haar was gestolen. Maar omdat het regende besloten we om een beetje rond te rijden door de stad, te zoeken naar een camera en daarna naar huis te gaan. Ze hadden echt een hele mooie kerk en andere gebouwen. Nadat we een broodje hadden gegeten zijn we terug gegaan naar Port Alfred. Daar hebben we nog lekker pizza laten bezorgen en hebben we een film gekeken.

We hebben weer een super leuk weekend gehad in een heel bijzonder dorpje. Hartstikke leuk!

Tot de volgende keer!

Liefs Renee & Leonie

• 15 Mei 2012 - 12:01

Jansje:

Hoi dames,

Zo te lezen hebben jullie het goed voor elkaar en genieten jullie met volle teugen, jullie hebben mooie foto´s gemaakt.
    Het is een schitterend land Marc en Ik zijn er ook een keer geweest.
    Ik wens jullie nog heel veel succes met jullie project.

Groetjes,
    Jansje

• 15 Mei 2012 - 12:44

Bert Vorenkamp:

Het begint eindelijk een beetje op school te lijken. De foto's van de desert of desolation zijn inderdaad indrukwekkend!

• 15 Mei 2012 - 18:45

Mam:

Ziet er mooi uit meiden, Graaff Reinet. Lijkt een beetje op God' s window, of niet? Leuk weekend gehad! Volgende week naar Madolo's?
    Ben benieuwd hoe jullie project verder gaat! Liefs Xxx

• 15 Mei 2012 - 18:50

Mam:

Sean was niet te laat!! Het was toch half past 9ish?