Week 2 Madolo's - Reisverslag uit Hogsback, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu Week 2 Madolo's - Reisverslag uit Hogsback, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu

Week 2 Madolo's

Door: thetwinsontour

Blijf op de hoogte en volg Renee & Leonie

17 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Hogsback

Maandag stond om 8 uur het ontbijt weer klaar en om 9 uur hadden we een lecture over het gedrag van dieren, dus wat drijft dieren om bepaalde dingen te doen. Hierbij kwam ook heel veel biologie kijken, waar wij in Nederland dus veel minder over leren op school dan hier in Zuid Afrika. Onze leraar moest ons heel veel basisdingen uitleggen en zei al dat hij hierover zo verbaasd is. Onderwerpen van de lecture waren het spijsverteringssysteem van carnivoren en herbivoren, de relatie tussen grootte van een dier en de voeding, sociaal gedrag en het territorium van de dieren, populatie strategieën en de afhankelijkheid van water. Alweer super interessant. Het zijn gewoon hele leuke dingen om te leren. Verder komt onze leraar er steeds op terug dat Addo ermee adverteert dat hun the big 7 hebben omdat hun ook nog de witte haai hebben. Maar de big five zijn dieren die het moeilijkst te jagen zijn te voet. Op haaien jaag je niet te voet. Dit zit hem aardig dwars…

Na deze lecture hebben wij onze laptop opgehaald en zijn wij bezig gaan met onze pbl voor donderdag, lectures uittypen en hebben aan onze opdracht gewerkt. Goed bezig geweest dus! Van onze lectures maken wij een samenvatting en deze gaat binnen een groep rond en iedereen typt erbij wat hij/zij nog extra heeft. Dit doen wij natuurlijk alleen binnen een groepje wat ook daadwerkelijk goed bezig is met school en goede aantekeningen maakt. Handig voor ons allemaal!

Daarna zijn wij gaan wandelen en hebben onderweg giraffen gezien. Wij hebben contact gehad met Sean ( de taxichauffeur) om onze weekend trip voor deze week te regelen. Uiteindelijk is eruit gekomen dat we naar de watervallen bij Hogsback gaan. We hebben een deal kunnen regelen waarin 2 overnachtingen, 2 diners, 2 ontbijt, vervoer naar Hogsback en een gids met tour zit. Goed geregeld dus en we hebben er nu alweer zin in!

Eenmaal terug hebben wij nog lekker zitten zonnen en toen was het alweer tijd voor het avondeten. Na het avondeten zijn we weer gaan wandelen en hebben we zebra’s van heel dichtbij gezien! Dat zijn ook echt mooie beesten, maar heel schuw. Hierna hebben we nog even een wijntje gedronken en wat gekletst en toen lekker naar bed.

Dinsdagochtend was het koud! Lange broek en trui aan. Vandaag hebben we weer om 8 uur ontbeten en om 9 uur hadden we een lecture over bush skills & survival. Echt gaaf, maar wij hopen maar niet dat we het ooit nodig hebben! Het volgende hebben wij geleerd… Het allerbelangrijkste is water en het belangrijkste daarna is vuur. Een mens kan 2-3 weken zonder eten, maar zonder water maar 4 dagen. Er zijn verschillende manieren om water te vinden. De eerste manier is om dieren te volgen, dieren gaan ’s ochtends naar water toe en gaan ’s avonds weer weg van het water. Vooral olifanten zijn goed in het vinden van water, in Addo moeten regelmatig de waterleidingen gerepareerd worden omdat olifanten die kapot maken om water te drinken. Onze leraar dat je maar sneller hoeft te zijn als één persoon, want een dier grijpt degene die achteraan rent. Dus wij hebben mazzel dat wij nog met pap om game drive gaan, dan eten ze pap wel op! Haha survival of the fittest! Daarna hebben we het gehad over oriëntatie en navigatie. Dus in welke richting kijk je ( noord, oost, zuid, west) en hoe gebruik je dit om jezelf te navigeren. Met opvallende landmerken kan je jezelf oriënteren. Om de richting te vinden zijn een aantal trucjes. Ten eerste moet je weten dat in Zuid Afrika de zon in de noordelijke richting staat, de zon komt op in het oosten en gaat onder in het westen. Ook heb je een truc met je horloge. Je moet een grasspriet plukken en deze boven de 12 houden. Dan komt er een schaduw van deze grasspriet van de 12 naar de 6. Dan kijk je waar de kleine wijzer staat en precies tussen de schaduw en de kleine wijzer is het noorden. Ook kan je een stok in de grond zetten, waar de schaduw van de stok eindigt leg je een steen neer. Twee uur later leg je ook een steen neer waar dan de schaduw is van de stok. De lijn die je kunt trekken tussen de twee stenen is dan de oost west lijn. Verder maakt ook 80% van de vogels een nest aan de westkant van de boom, zonnebloemen wijzen richting het oosten ( deze gaan niet met de zon mee!!), en mos op een boom zit aan de zuidkant. Als laatste kan je ook nog navigeren met de sterren. In Afrika heb je de ‘Southern cross’, deze kan je altijd zien in de zuidelijke atmosfeer. Wanneer je de middelste lijn 2,5 keer verlengd is dat het zuiden. Dus als het goed is redden wij ons nu als wij een keer verdwaald raken!

Na de lecture zijn wij met Inge bij ons achter op het terras gaan zitten met de laptop en hebben we aan school gewerkt. Renee ging een boek halen uit het klaslokaal en zag dat de giraffen helemaal vooraan stonden en toen ik nog eens ging kijken zag ik de zebra’s ook nog! Dus daar hebben we mooie foto’s van gemaakt. Daarna was de lunch klaar en hebben we geluncht. Na de lunch hadden we een lecture over field guiding and tracking. Een field guide is iemand die mensen leidt in een natuurgebied en tracking is het vinden en volgen van dieren. Er zijn een aantal dingen waar je aan moet denken als field guide, zoals dat er altijd een ontsnaproute is voor jou en het dier. Er is een keer een Chinees geweest die de hele game drive alleen maar door een lens van een camera heeft gezien. Hij was maar aan het klikken en klikken om een neushoorn op de foto te zetten. Hij had alleen niet door dat hij steeds dichter bij de neushoorn kwam en hem in een hoekje dreef. Het dier had dus geen ontsnaproute meer, behalve door de man heen. Die man heeft de hoorn van de neushoorn door zich heen gekregen en hij leeft niet meer… Verder moet je zorgen dat je de zon achter je hebt, geen felgekleurde kleding aan en zorgen dat de wind op jou afkomt. Op deze manier focust het dier zich niet op jou. Daarom moet je ook in een rij lopen of in een auto blijven zitten omdat jij voor het dier dan één geheel lijkt. Ook moet je erg voorzichtig zijn met dieren die een jong hebben of die gewond zijn. Weer heel veel geleerd!

’s Avonds zijn we naar Louis bar geweest om Lesley zijn verjaardag te vieren. Wij zouden om 7 uur opgehaald worden, maar wij zijn al aardig gewend aan de Afrikaanse mentaliteit. Wij zaten om 10 voor 7 nog rustig aan een wijntje toen er al werd getoeterd. De eerste Afrikaan die op tijd is, en zelfs te vroeg! Dus op naar de taxi. Wij hadden verwacht dat wij in 2x gebracht zouden worden, maar werden met 17 man bij de taxichauffeur in de auto gezet! Louis bar is echt een gezellige bar, we hebben gezellig bij het vuur gezeten. Lekker Amaroula drinken, is een Afrikaans drankje. Heerlijk! Toen we terug waren hebben we nog een drankje gedaan en naar de sterren gekeken. Je kunt de Melkweg hier zo goed zien en wij hebben nog nooit zoveel sterren bij elkaar gezien, prachtig!

Woensdag waren we vrij, dus lekker uitslapen. Om half negen zijn we van bed gegaan en gaan ontbijten. Het zwembad werd vandaag bijgevuld, want maandagnacht is Lesley in het zwembad gegooid en daarna alle andere jongens omdat Lesley 14 februari jarig was. Het waterpeil van het zwembad is toen erg gedaald… Daarna zijn we gaan wachten totdat groep A terugkwam van de ‘bushwalk’. Groep A moest vanochtend al om kwart voor zeven vertrekken. Om tien uur kwamen er veel vermoeide hoofden de hoek om zetten en veel zijn direct weer op bed gegaan. Behalve koeien hadden ze niks gezien… maar het was wel erg leerzaam geweest. Ze hadden heel veel ‘tracks’ van dieren gezien. Daarna zijn wij op ons terrasje bezig gegaan met school. We zijn heel nuttig bezig geweest! Veel voor PBL voorbereid en de ‘lectures’ doorgenomen. Na onze schoolwerkzaamheden hebben we nog even gejokerd. Voor het avondeten hebben we nog even een frisse wandeling gemaakt en de giraffes lieten zich weer zien. Na het eten zagen we buffels in onze achtertuin, mooie beesten! Er was ook een kalfje bij, erg lief. Voordat het donker werd, zijn we nog even weer de heuvel opgelopen. Daarna nog lekker een kop koffie gedronken en toen lekker douchen en op bed!

Donderdagochtend hadden we de ‘bushwalk’, dus stond de wekker op 6 uur. We gingen een klein eindje in de bus en vanaf daar lopen maar! We moesten over een hek klimmen en de broek van Lesley scheurde al aan het prikkeldraad…… We moesten sporen van dieren zoeken of natuurlijk de dieren zelf spotten. Als eerste moesten we allemaal poep onderzoeken en we hebben zelfs poep in onze mond gehad. We moesten de keutels van een Kudu in onze mond doen en zover mogelijk schieten. Naast de big five heb je ook de small five. Dit zijn allemaal insecten met de namen van de big 5 erin, heel grappig. Later zagen we nog een hele grote spin en vertelde Bongani dat er ook ‘baboon spiders’ zijn die in een hol wonen. Dat zijn de grootste hier in de buurt, nou die hoeven wij niet van dichtbij te zien! Bongani vertelde ook dat hij een keer heeft gehad dat een student hem heel raar aankeek. Toen hij daarna om zich heen keek zag hij dat een Cobra hem aanstaarde. De student dacht dat hij dat wel al gezien had en zei daarom niks.. heel slim! Daarna hebben we wat wrattenzwijnen gespot en we hebben hun hol gezien.

Wrattenzwijnen delen hun hol met stekelvarkens. Ook hebben we een hol van een ‘aardvark’ gezien, die heeft een hol onder een termieten hoop. Op zo een termieten hoop kan je gewoon staan, zo sterk is dat. Na ongeveer anderhalf uur hadden we pauze bij het oude Madolo’s, daar werden vroeger echte ‘field guides’ opgeleid. Na de pauze moesten we echt de heuvels over lopen en begon het echt warm te worden, wij dachten echt dat we dood gingen. ( Misschien moeten we toch maar eens gaan sporten en een conditie opbouwen!) Onderweg hebben we nog een landschildpad gezien en geaaid, supermooi beest! Eenmaal aan de andere kant moesten we echt nog onder bosjes doorkruipen en merkten we echt dat het een bushwalk was! Op het eind hebben we nog olijven geproefd bij de olijven gaard die in de buurt zit, heerlijk! Na deze bushwalk waren wij nat van het zweet en hebben we even snel gedoucht, want om 11 uur hadden we alweer een workshop over vogels. Even wat informatie… De kolibrie is de kleinste vogel ( 5cm) en de struisvogel de grootste ( 2.75m), de snelste vogel is de zwerfvalk ( 280 km/h). Vogels hebben zich ontwikkeld vanaf de Jura periode en de allereerste vogel was de oervogel. Deze vogel kon niet vliegen, maar sinds toen heeft het lichaam zich steeds meer aangepast aan het vliegen ( onder andere minder gewicht). Met deze workshop hebben we de opdracht meegekregen dat we in groepjes van drie, twee week de tijd hebben om 30 vogels te spotten. We moeten de vogels observeren, tekenen, een foto maken en dan uitzoeken wat voor vogel het is. Leuke opdracht! Na deze workshop hadden we lunch en na de lunch hadden wij PBL. Het was echt heel warm vandaag en wij hebben dus twee en een half uur nog PBL gehad in een lokaal waar het wel 35 tot 40 graden was. Na PBL zijn we direct met Inge op pad gegaan om vogels te spotten en we zijn al goed op weg. Om zes uur hebben we snel wat gegeten en zijn weer gaan vogels spotten. Lekker fanatiek!

Vrijdagochtend lekker weer om 8 uur ontbeten en om 9 uur hadden we een workshop over zoogdieren. Een paar vreemde zoogdieren zijn de dolfijn, walvis, kangaroe, vogelbekdier en de vleermuis. Vleermuizen kunnen per uur 1000-2000 insecten vangen! Er zijn vampier vleermuizen, deze leven van bloed. Deze dieren vallen mensen niet aan en het is ook niet bekend dat deze veranderen in mensen. Maargoed, je weet het niet… Misschien is alles van twilight en vampire diaries toch echt waar… Zoodieren hebben bereiken over het algemeen een hoge leeftijd, omdat deze sterke ouderlijke zorg krijgen. Zoogdieren hebben drie manieren om zich voor te planten. De eerste manier is om voortijdig te bevallen en dat het jong zich ontwikkelt in een buidel, zoals bij de kangaroe. De tweede manier is via de placenta, zoals bij mensen. De derde manier is om een ei te leggen, het verschil met vogels is dat het ei pas gelegd wordt wanneer het al zo ongeveer helemaal ontwikkelt is. Het jong komt als heel snel uit het ei wanneer het ei gelegd is. Wat ook een grappig weetje is, is dat de baviaan, mens en de dolfijn de enige zoogdieren die ook sociaal seks hebben. Niet alleen om zich voort te planten. Na deze workshop moesten wij schedels identificeren. We moesten bepalen wat voor soort tandenstructuur de schedel had en daaruit bepalen of het een carnivoor, herbivoor, of omnivoor is. Daarna moesten we de rest van de schedel bestuderen en eventuele hoorns om te bepalen welk dier het was. Heel grappig. Daarna snel koffers pakken want om 14.00 worden wij opgehaald. Hodgsback staat op de planning voor dit weekend, hier zijn heel veel watervallen te zien. Het schijnt prachtig te zijn. Wij hebben er zin in!

Liefs Renee en Leonie

• 17 Februari 2012 - 21:33

Bert:

Nog bedankt dat ik mag fungeren als voer, zijnde de traagste van de familie !

Prachtverhaal meiden, leerzaam hoor. Foto's zijn super.

keep up the good work !

• 17 Februari 2012 - 22:00

Mam:

Weer een leuk verhaal, wel een beetje lullig voor papa! haha
    Ik heb nu ook alle foto's van drop box gezien. Mooi, begint al een hele verzameling te worden.
    Opa en de oma's vonden het erg leuk dat jullie belden, was een goed idee.

Liefs!! Xxx

• 18 Februari 2012 - 06:01

Renee & Leonie Vorenkamp:

Het is gewoon the survival of the fittest! haha We zullen goed op je passen hoor pap, want wij zijn volleerde rangers als jullie hier zijn! Komt allemaal goed ;)
    Mooizo, dan bellen we nog een keer weer! Xx

• 18 Februari 2012 - 11:50

Sanne:

Heey meiden!
    Zo te lezen vermaken jullie je wel daar. Leuk dat jullie zoveel schrijven. Al veel dingen gedaan en jullie zullen nog als echte rangers terugkeren;) Zelfs poep in je mond, smaakt dat beter als vis? hahaha
    Heel veel plezier bij de watervallen dit weekend! Groetjes van de hele familie! xx

• 18 Februari 2012 - 17:45

Mam:

Waarom moest je poep in je mond?????

• 18 Februari 2012 - 17:50

Renee & Leonie Vorenkamp:

Dat moest! Wat je allemaal wel niet doet voor punten..... Gelukkig hebben we het overleeft.. Ik ging wel bijna over me nek!

• 26 Februari 2012 - 15:13

Laurijn:

Hallo meisjes! Daar ben ik weer..Heb nu even tijd om de rest van de verslagen te lezen. Maar wat een heerlijk verhaal om te lezen & wat ontzettend leerzaam! Zo leer ik nog eens wat haha! En door alles zo te lezen vermaken jullie je volgens mij super! Heel veel plezier & succes! Dikke kus