Weekend 2 Hodgeback - Reisverslag uit Hogsback, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu Weekend 2 Hodgeback - Reisverslag uit Hogsback, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu

Weekend 2 Hodgeback

Door: thetwinsontour

Blijf op de hoogte en volg Renee & Leonie

18 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Hogsback

Weekend 2 Hogsback

Op vrijdag zouden wij om 14.00 opgehaald worden door Sean, uiteindelijk is dit iets van 15.30 geworden. Maargoed, That’s Africa! Sean was onze gids voor het weekend. Toen moesten wij allemaal nog pinnen, post op de post doen, boodschappen doen etc. Sean had een USB stick mee waar muziek op stond en dat was dus van dat akoestische, relaxte muziek. Hier moesten we drie uur lang naar luisteren, hahaha. Echt geweldig, past helemaal bij hem. Onderweg naar Hodgeback hebben wij townships gezien wat er nog veel slechter uitziet als de township bij Alicedale. Mensen lopen ook overal op straat, ook op stukken waar je heel lang geen huis ziet. Je vraagt je dan af wat ze daar doen en waar ze heen gaan. In steden zie je ook mensen dingen uit prullenbakken halen. De verschillen tussen rijk en arm hier zijn zo groot. Aan de ene kant zie je kastelen van huizen en dan kom je weer townships tegen. Ook kwamen we onderweg de universiteit tegen waar Mandela op heeft gezeten, University of Ford Hare. Op het laatst werd het heel erg mistig en het was half 8 en al donker toen wij aankwamen bij de backbackers hostel Away with the fairies. Iedereen kreeg een bed, behalve Inge, Hester en wij. We gingen het gebouw uit waar de rest sliep en liepen in het pikkedonker naar een hutje verder in het bos. In dat hutje was het erg vochtig, muf en vol insecten. Het plafond was gemaakt van juten zakken en wat eronder zit willen wij niet eens weten. Toen wij gingen slapen probeerde Hesther het gordijn dicht te doen, het gevolg was dat alles naar beneden kwam. Wanneer de deur dicht is, kan je er dwars doorheen kijken. Maargoed, we hoeven er ook alleen maar te slapen en meer niet. Wij hebben druk zitten skypen, facebook kijken en onze twinsontour site bijwerken. Heel sociaal… Daarna nog even wat biertjes gedronken in het barretje hier en toen op bed. Het slapen of zich was een hele survival in dat hutje. Het begon ’s nachts ook keihard te regenen, maar wonder boven wonder heeft ons hutje het overleefd en zijn we droog gebleven.

We hadden afgesproken om om tien uur te ontbijten, maar wij waren om half 8 al wakker. Toen hebben we gedoucht in een douche met schuifjes ervoor waar iedereen doorheen kan kijken. Niet echt privacy… Daarna zijn we een boomhut ingeklommen die 15 meter van de grond was. Vanaf daar prachtig uitzicht over Hogsback. Renee vond het wel erg spannend, spannender dan het skydiven! Na het ontbijt hebben we alles ingepakt en zijn het tropische oerwoud in gegaan. De omgeving in Lord of the Rings is gebaseerd op Hogsback. De hike was echt afzien, maar meestal komen die moeilijke routes wat echt afzien is uit op de mooiste plekjes .Dat was ook echt zo! Twee watervallen gezien, echt prachtig. Tussendoor ook nog wat apen zien slingeren door het bos. Het was echt een sprookje, waarschijnlijk dat we daarom ook slapen bij Away with the Fairies. Echt een sprookjesbos, prachtig. Uiteindelijk ruim 6 uur gehiked door het oerwoud, konden onze benen bijna niet meer voelen. Het was een hike met veel hindernissen, vaak stijl omhoog, onder dingen door, over dingen heen, goed vasthouden aan takken en goed oppassen dat je je voeten op plekken neerzet waar je grip hebt want door de regen was het erg modderig (met soms een afgrond naast je). Het was een echte survivaltocht! ’s Avonds is het ook geen latertje geworden, elf uur lagen we al op bed. Eerst had Sean nog voor ons gekookt. We waren rond half 6 terug bij het hostel en toen is hij direct de keuken in gegaan. Om half 8 was eindelijk het eten klaar! Heerlijk!!

De volgende dag werden we om half negen wakker en zijn we eerst gaan douchen. We waren zo stijf en hadden zo een spierpijn van de hike van zaterdag! Maarja, we zijn er nu! Dus doorzetten… Na het douchen op de computer, want we hebben alleen in het weekend internet. Er moeten ook dingen voor school worden gedaan… Daarna alles ingepakt en weer op pad! We hebben nog souvenirs gekocht. Langs de weg staan er allemaal mannen souvenirs te verkopen. Ook is er een winkel en dan vragen ze of je brood voor hun wil kopen. We zijn het sprookjesbos in geweest en hebben daar ook weer een prachtige waterval gezien. Daarna nog ruim een uur gehiked naar de volgende waterval. Dit keer gingen we naar het begin van de waterval. Erg mooi uitzicht! Toen terug gewandeld, we waren echt kapot! Maar het is het allemaal waard geweest. Onderweg vandaag ook weer veel apen gezien, echt prachtig! Eenmaal terug bij het hostel hebben we nog wat gedronken en toen zijn we in de auto gestapt. Voordat we weer naar Madolo’s gingen zijn we eerst nog gestopt bij The Edge. Echt een prachtig uitzicht en we hebben er allemaal even voor geposeerd om op de foto te gaan. Daarna snel weer naar de auto, want de lucht begon erg snel donker te worden en het begon te rommelen. Snel weer op naar Madolos!

Onderweg hebben we ook erg mooie lichtflitsen en bliksemschichten gezien. We hebben echt mazzel gehad met het weer! We zijn met slecht weer vertrokken en hebben zaterdag en zondag super weer gehad! Onderweg waren ook nog wegwerkzaamheden. Er staan dan drie mannen op de weg: 1 met een rode vlag, 1 met een stop/drive bord en 1 met een walkie talkie. Toen wij kwamen aanrijden stond er een pilon midden op de weg dus we moesten stoppen, maar de man met het bord had het bord nog verkeerd om staan en moest even wakker gemaakt worden. Sean vertelde dat de wegen hier soms wel vier jaar zo afgezet zijn! Verder kwamen we ook weer een hoop mensen langs de snelweg tegen. Onder andere een man die dronken half op de weg lag, een man die echt op de weg liep en Sean moest toeteren dat hij net op tijd een stap opzij deed dat wij hem niet schepten en een man die stond te liften en daarom maar voor het gemak zijn tas op straat neerzet….. Toen we eindelijk aankwamen bij Madolo’s was het hek dicht (terwijl iedereen wist dat wij terug kwamen vandaag). Wij de volume van de muziek omhoog doen, toeteren, schreeuwen maar niemand hoorde ons. Uiteindelijk moest iemand over het hek klimmen om het hek open te krijgen. We waren weer home sweet home! Het was een geslaagd weekend!
We kunnen weer fris, maar met veel spierpijn weer beginnen aan de nieuwe schoolweek!

Liefs Renee en Leonie

• 19 Februari 2012 - 07:41

Greet:

Dit gaat al wat meer op "Afrika" lijken! Beetje minder luxe en dat maakt het leuker. Hebben jullie halverwege de hike ook bij de watervallen gezwommen? Tolkien (In de Ban van de Ring) heeft in Hogsback gewoond. Misschien eens lezen als jullie weer terug zijn. Aernold zijn "bijbel" staat bij ons in de boekenkast.

Een warme groet uit een kouder land.
    Aernold & Greet

• 19 Februari 2012 - 10:05

Rein En Anneke:

Dag meisies!! We zijn weer "bij-gelezen" Prachtig! en...wat leren we veel. Genieten doen we ook van de mooie foto's ! Ga zo door. Jammer van jullie vader, ik denk dat hij nog even flink in training moet voordat hij met mam naar Afrika afreisd, of zorgen jullie ervoor dat hij niet achteraan loopt! Zou toch wel zonde zijn van zo'n lieve vader!
    Heel veel liefs van ons allemaal! kus!

• 20 Februari 2012 - 10:06

Nina:

Hey meiden,

Ik ben daar ook een weekend geweest. Mooi is het daar hè!!! Wisten jullie dat de schrijven van Lord of the Rings daar zijn inspiratie heeft opgedaan?
    Ik wilde ook zo'n mooie foto bij de waterval, maar natuurlijk gleed ik onderuit en kwam ik kletsnat bij de waterval vandaan... Gelukkig zijn jullie niet zo onhandig :-)
    Ben benieuwd naar jullie volgende verslag!!

• 20 Februari 2012 - 11:50

Harry En Janny:

Leuk verslag en foto's van de backpacktour hoor, nou nog de computer thuis laten en jullie zijn helemaal back to basic, maar dat zal wel niet lukken.Hahahaha. Veel plezier nog en ga zo door.

groetjes

• 20 Februari 2012 - 12:10

Joyce En Timon:

Leuk om jullie verslagen te lezen!! Ga zo door. Super mooie foto's.

• 20 Februari 2012 - 18:59

Frank & Inge:

Heeey meiden!!

Jullie zitten er nu ruim twee weken, maar hebben al zo ontzettend veel mee gemaakt!! Echt super leuk om te lezen. Ga vooral door met reisverslagen maken!! Wij lezen het graag!!
    Veel plezier meiden!!

Liefs Frank & Inge

• 21 Februari 2012 - 12:33

Sharon:

hei meiden,
    wat een ontzettend mooie foto's hebben jullie gemaakt. Erg leuk om te zien. Vind het ook super om jullie verhalen te lezen. Wat een heerlijke tijd hebben jullie daar zeg, geniet ervan. Dan blijven wij hier in ons kikkerlandje wel gewoon jullie verhalen lezen om zo toch een beetje mee te genieten ;)
    Veel plezier nog!
    xx

• 23 Februari 2012 - 14:33

Geesje Kolk:

Ik geniet van jullie verhalen en foto's