Week 3 Madolo's - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu Week 3 Madolo's - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu

Week 3 Madolo's

Door: thetwinsontour

Blijf op de hoogte en volg Renee & Leonie

24 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Week 3 @ Madolo’s

Maandag hebben we eerst lekker uitgeslapen, maar werden toch niet te laat wakker want het was super warm! Daarna lekker ontbeten en even in de zon gezeten aan de rand van het zwembad. Om half 11 vertrokken we naar Born Free Organisatie Center. Dit was erg leuk!

Het doel van de organisatie Born Free is om op lange termijn te zorgen voor grote wilde katten die niet meer in het wild kunnen leven. Verder wordt de organisatie ook educatief gebruikt voor bezoekers en studenten. Born Free geeft een goed thuis aan luipaarden, tijgers en leeuwen die slachtoffer zijn geworden van het misbruik of negeren van mensen. Hier krijgen ze een thuis zodat ze de ruimte, privacy hebben en zo natuurlijk mogelijk kunnen leven. ‘The emphasis at the centre is conservation through education’
De jeugd is verantwoordelijk voor de toekomst van het ‘wild life’. Daarom is het belangrijk om deze verantwoordelijkheid voor de omgeving te creëren zodat dit ook wordt doorgespeeld naar de generaties van de toekomst. Verder werken er lokale mensen in dit centrum om ook de lokale mensen hierbij te betrekken en te interesseren in deze problemen. Een aantal voorbeelden:

De Born Free organisatie heeft Shada uit een circus in Frankrijk gered waar ze drie jaar gevangen in een beestenwagen zat. Ze werd alleen gebruikt om te fokken. Deze wagen was 6 meter lang en was verdeeld in drie hokken. In deze drie hokken zaten drie leeuwen: een mannetje Djunka, Nalla de half-zus van Shada en Shada zelf. In deze hokken konden de leeuwen nauwelijks twee passen zetten. Bij Shada en Nalla waren de nagels van de voorklauwen afgehaald, waarschijnlijk zodat er veiliger mee gewerkt kon worden. De Franse organisatie One Voice heeft met de overheid gewerkt en geregeld dat deze leeuwen naar Shamwari werden gebracht eind 2006. Ze voelden zich snel thuis.

In 2005 hoorde de Born Free organisatie voor het eerst over de leeuw Brutus die was gevonden in een circus in Frankrijk. Brutus woonde daar in een hok die minder dan 2 meter groot was. Hij was nog nooit uit dat hok gehaald. Tijdens het onderzoek was het circus verplaatst en moest het onderzoek helemaal overnieuw beginnen. In 2008 kwam hij eindelijk naar Shamwari nadat hij een tijdje een ander onderdak heeft gehad in Frankrijk om de vergunningen te regelen. Het was een hele nieuwe ervaring voor hem om op gras te lopen, de lucht te zien, zelf te lopen en te rennen. Dit had hij in al die vijf jaar nog niet meegemaakt.

Kuma is een luipaard die in het wild geboren is. Samen met zijn zus werden ze te koop aangeboden in een bos bij Ivory coast. Een Italiaan, Alberto Manc, heeft ze toen gekocht een opgevoed. Kuma & Tango vonden het heerlijk om op het strand te spelen, maar toen de luipaarden ouder werden, werden ze ook onvoorspelbaar. Alberto wist dat hij een ander huis moest zoeken en zocht contact met de Born Free organisatie, maar de overheid vond dat ze naar de Abijan Dierentuin moesten. In deze dierentuin moesten de dieren onder slechte omstandigheden leven. Kort nadat ze in deze dierentuin gearriveerd waren ontsnapte Tango en is ze neergeschoten. Met heel veel moeite is het uiteindelijk gelukt om Kuma naar Shamwari te krijgen. In 1999 arriveerde Kuma eindelijk op Shamwari.

In de laatste 100 jaar is het aantal Afrikaanse wilde leeuwen 70% gedaald tot 16,500. Elk jaar worden 600 leeuwen legaal neergeschoten zodat een jager hem aan de muur kan hangen. Om deze redenen is de Born Free organisatie in 1995 begonnen om deze dieren te helpen. De slogan van Born Free is dan ook ‘Keep the wildlife in the wild’.

Toen we weer thuiskwamen zijn wij goed bezig gegaan met ons huiswerk: pbl voorbereiden, verslag schrijven over de Born Free Organisatie en alvast wat vogels die wij hadden gespot identificeren. Het begon opeens keihard te regenen en onweren! Spannend weer….

’s Avonds hebben we gezellig met Inge & Hester een wijntje gedronken. Het was een super gezellig avond. We hadden om half negen afgesproken om nog even één wijntje te doen en opeens was de fles leeg en was het half twee… Op het laatst hebben we een spelletje gedaan dat iedereen een zin op moest schrijven zonder het van elkaar te lezen. Dit is één van de goeie verhalen die daar uitgekomen is:

Hans drinkt graag olifantensap
met een lekker koud biertje op het terras in Volendam
toen kwam er een spin naar beneden
Tamara’s piercing scheen in Jacques’ ogen
Dat is fantastisch. Ik wil daar nog wel 6x van genieten.
Het liefst met een snufje zout
Lopend met z’n hand in zijn broekzak en jeuk aan zijn grote teen
en daarna langs de piercingshop om een piercing te laten zetten om te schitteren
Opeens kwam Lesley met een baviaan binnen
Die heb ik gekocht in de Intratuin met zes boomzegels. Hoe gaan we dat vieren?
Als het weekend is!
& tot slot noemen we ons kind Jacques junior.

Dinsdag was weer een normale schooldag met ontbijt om 8 uur en een lecture om 9 uur. De lecture van vandaag ging vooral over onze opdracht voor dit module. Wij moeten op papier een game reserve opzetten. Daarbij moeten heel erg veel keuzes gemaakt worden. Er moet bepaald worden wat voor soort game reserve je wilt opzetten en wat de missie, visie etc. van deze game reserve. Hier zijn wij nog niet helemaal over uit. Daarna moet je kijken wat de vegetatietypes zijn op jouw game reserve en dan kijken in wat voor conditie deze vegetatie is. Je moet kijken wat jouw large stock unit is, dus hoeveel dieren kan jij op jouw game reserve hebben en hoeveel is dat per hectare. Daarna moet je gaan kijken of jij actieve of passieve management wilt toepassen op jouw game reserve. Ons game reserve is 20,000 hectare en dit is dus relatief gezien klein. Daarom passen wij actieve management toe wat inhoudt dat wij de flora en fauna manipuleren door bijvoorbeeld jacht, dieren afschieten of verplaatsen naar een ander park wanneer er te veel van één soort zijn. Echt heel leuk, waarschijnlijk zijn wij hier nog wel even zoet mee…

Na de les zijn wij hier direct mee bezig gegaan en daarna hebben wij aan PBL gewerkt. Toen wilden we nog even van het mooie weer genieten en zijn gaan wandelen. De giraffes stonden weer vooraan bij het hek en er kwam een hele grote familie aap voorbij. Echt grappig! Ook hebben we weer veel vogels gespot voor onze opdracht van de workshop vogels. Daarna was het al snel tijd om te eten en hebben wij de namen opgezocht van de vogels die wij gezien hebben. Ook dat is nog een hele klus, alleen van de mus zijn er al heel veel soorten. Onze leraar Jacques kwam langs en heeft gezien hoe goed wij aan de slag waren, heel belangrijk! Na het eten zijn we nog weer gaan wandelen en daarna hebben we lekker op bed een film gekeken. Bij Born Free hebben wij de film Christian the lion at world’s end van het youtube filmpje ‘the reunion’ gekocht. ( erg leuk om op te zoeken op youtube) Deze hebben wij eens even helemaal bekeken. Echt een leuke film waarin ze laten zien hoe het allemaal is gegaan met Christian de leeuw.

Op woensdag stond om 8 uur het ontbijt weer klaar gevolgd door de lecture over vegetatietypes in Zuid-Afrika om 9 uur. In Zuid Afrika zijn er grote verschillen tussen de vegetatietypes. In totaal zijn er 8, namelijk fijnbos, succulent karoo, nama karoo, thicket, savanna, grassland, forest en desert. Het grootste verschil tussen deze 8 is het verschil in regenval. Als je vanaf Bloemfontein een verticale streep zet is dit de ‘500 line’ wat inhoudt dat links van de lijn minder dan 500 mm regen valt per jaar en recht meer dan 500 mm. De nationale vogel van Zuid Afrika is de blue care en het nationale dier van Zuid Afrika de springbok, deze komen allebei voor in het vegetatietype grasland, wat rechts van de ‘500 line’ ligt. De nationale bloem is de Proteas, deze komt voor in het fijnbos wat het vegetatietype van het gebied rond Kaapstad is. Weer wat opstoken! Na deze lecture zijn we gaan studeren voor onze toets volgende week, we hebben dan een tussentijdse toets over alles wat we tot nu toe geleerd hebben. Daarna geluncht en dan de lunch hadden wij PBL. Na PBL zijn wij gaan wandelen om nog weer vogels te spotten voor onze opdracht. Wij zijn zo lang weggeweest dat we er net voor het avondeten weer waren. Na het eten zijn wij bezig gegaan om deze vogels te identificeren en toen werd er op onze deur geklopt. Louis van de Pub in Alicedale heeft gevraagd of wij vanavond willen komen. Schijnt hier een gewoonte te zijn en het is onbeleefd als je er niet op in gaat. Dus hebben wij ons gedoucht en zijn we naar Louis pub gegaan. Het was super gezellig: dansen, poulen, kletsen en lachen! Voor we het wisten was het 1 uur en 2 uur voordat we op bed lagen. Topavond!

De volgende dag was alleen wat minder…. Iedereen was super brak! Weer om 8 uur ontbijt en om 9 uur een workshop over amfibieën. Amfibieën zijn dieren die twee levensvormen hebben, ze worden geboren in het water en transformeren om ook op het land te kunnen leven. Er zijn drie soorten amfibieën, namelijk Anura ( kikkers en padden), Caudata ( salamanders) en Apoda ( amfibieën zonder poten). Onze workshop richtte zich vooral op kikkers en padden omdat de andere twee soorten hier nauwelijks voorkomen. Veel kikkers hebben de kleuren geel, rood of zwart wat vaak betekend dat ze giftig zijn. Soms zijn ze ook niet giftig, maar hebben ze alleen die kleuren om vijanden af te schrikken. Tenzij je alle soorten kikkers kent en precies weet welke giftig zijn en welke niet kan je beter geen risico nemen. Kikkers hoor je vaak ’s nachts, dit doen mannelijke kikkers om de vrouwtjes te lokken. Kikkers hebben vier soorten geluiden: adverterend geluid ( klaar om te paren), agressief geluid ( andere mannetjes wegjagen), bevrijding geluid ( als een andere mannetje op een mannetje springt om te paren, bedoeling is dat het mannetje er dan weer af gaat) en het noodgeluid ( wanneer de kikker in gevaar is). De mannetjes kikkers verdelen zich in twee groepen en lossen het kwaken dan af, wordt je er ook niet te moe van! De stand waarin kikkers paren heet amplexus, dit benadrukte de leraar vooral omdat op toetsen nog wel vaak froggy style wordt ingevuld! Dit wilde hij niet weer zien op de toets. Hierna zijn we druk bezig geweest met onze vogelopdracht, vogels spotten en er een werkstuk van maken. Na de lunch hadden we een lecture over het behoud van de biosfeer. De belangrijkste doelen hiervan zijn om de essentiële ecologische processen en de genetische diversiteit te behouden. Verder om de diersoorten en ecosystemen duurzaam voor op de lange termijn te gebruiken. Moeilijkheden hierbij zijn uiteraard financieel,de veranderende perceptie van mensen en onderlinge verschillen. Mensen kijken vooral naar de problemen van zichzelf. Bijvoorbeeld na de tsunami ramp werd er direct heel veel geld ingezameld omdat het hier om ons eigen soort gaat. Op dit moment is er een groot probleem met de neushoorns. Alleen al dit jaar zijn er al in de 70 neushoorns gestroopt, maar hier wordt minder naar gekeken omdat dit niet om ons eigen soort gaat. Als het zo doorgaat als nu hebben we in de toekomst bijvoorbeeld geen tijger en neushoorn meer! Op internet is van alles te vinden over de ‘ecological footprint’. Onder andere ook een test waarin je zelf kan kijken hoe milieuvriendelijk jij bent. Op dit moment zijn wij al 1,4 aarde nodig om ons te voorzien in onze behoeften! Iedereen weet van dit probleem, maar hoe de toekomst eruit ziet.. iedereen kent het verhaal van Easter Island….

Op vrijdag weer om 8 uur ontbijten en om 9 uur hadden we een lecture over ‘game capture’, het vangen van wilde dieren. Waar je bij game capture vooral voor op moet passen is de stress level van de dieren, hier kunnen ze dood aan gaan. Vooral wanneer ze opeens en veel hun spieren moeten gebruiken om te rennen, als ze zichzelf verwonden tijdes het rennen en door angst van het vangen. Game capture wordt vooral gedaan wanneer er dieren zijn die problemen hebben, bijvoorbeeld als ze mensen, hun eigen soort of andere dieren aanvallen of zelfs doden. Eigenlijk wanneer ze gedrag vertonen wat niet normaal is. Andere redenen zijn bij droogte, wanneer ze naar een nieuwe game reserve gaan, overpopulatie of om onderzoek te doen. Wanneer je hele kuddes moet vangen kan je dat het beste doen met een net of zoals het heet een passieve net. Wanneer je maar één of twee dieren hoeft te vangen dan verdoof je deze en dan kan je ze vangen. Was weer een zeer interessante lecture. Deze lecture werd gegeven door Bongani en waar Bongani is is Rocky zijn hond ook. Ook wanneer wij PBL hebben van Bongani is Rocky er altijd bij. Na deze lecture hadden wij een debat van groep A tegen groep B. Het onderwerp was culling, culling is het doodmaken van dieren waar te veel van zijn. In ons geval ging het over olifanten, wat momenteel een probleem is. Ging hartstikke goed, iedereen van ons zat er helemaal in. Na het debat hebben wij overleg gehad met Bongani over een project in de township van Alicedale, dit is de township waar wij geweest zijn. Wij hebben aangegeven dat wij hier wel iets zouden willen doen voor de kinderen en er waren meer mensen enthousiast om hier te helpen. Daarom hebben we besloten om de speeltuin te reparen en een kleurtje te geven, we gaan bijles geven op school en een moestuin aanleggen bij school. We zijn na de lunch direct heen gereden om te kijken wat er allemaal precies moet gebeuren. Gaat helemaal goed komen! Vanmiddag gaan we naar Grahamstown, even een rustweekendje en er moet ook aan school gewerkt worden.

Liefs Renee en Leonie

• 24 Februari 2012 - 17:32

Bert Vorenkamp:

Weer een leuk verhaal meiden, zo leren wij ook weer wat.
    Super dat jullie wat gaan doen in de township.

• 24 Februari 2012 - 17:32

Mam:

We hebben elkaar net gesproken maar ik wilde toch even reageren. Ik ben de eerste!! Hahaha.
    Lang maar vooral leuk verhaal. Ik denk trouwens dat niet iedereen weet wat PBL is.
    We spreken elkaar morgen weer met oma. Liefs

• 24 Februari 2012 - 17:34

Mam:

Shit, is ie me toch weer voor!!!

• 24 Februari 2012 - 17:34

Joyce En Timon:

Wat weer een superverslag meiden! Erg interessant allemaal. Succes met het helpen op school en het opknappen van de speeltuin. We verheugen ons weer op het volgende verhaal!!

Groetjes Liefs xxx van ons

• 24 Februari 2012 - 17:37

Mooie foto's! Xxxx

• 24 Februari 2012 - 18:49

Gerrit En Anny:

Wat 'n prachtige verhalen schrijven jullie zeg, met schitterende foto's erbij en verder lezen en zien we ook dat het prachtig weer is. En je leert ook nog hartstikke veel, en wij ook door jullie mooie verhalen. Volgens mij hebben jullie het super naar je zin. Ja, wat is PBL eigenlijk? Veel plezier en blijf vooral genieten!
    Liefs gerrit en anny

• 25 Februari 2012 - 06:36

Renee & Leonie Vorenkamp:

PBL is Problem Based Learning. Wij krijgen een probleem en met een groep moet je dan daar dan 1 algemene vraag uit halen en allemaal kleinere deelvragen. Daarna moeten we daar allemaal antwoorden opzoeken en dan gaan we met elkaar erover praten wat we allemaal gevonden hebben over dat onderwerp. Gelukkig hebben we dit maar 1x per week!!

• 26 Februari 2012 - 10:17

Rein En Anneke:

Dag lieve meiden,
    't is lekker zondag ochtend, uitgebreid jullie prachtig verslag gelezen en foto's gekeken. Wat een belevenis en ...jullie moeten aankomende zomer niet achter de kassa en in het info-centrum werken bij de dierentuin hoor!! Dat zou zonde zijn van alle kennis wat jullie nu op doen. Rondleidingen geven met alle info, achtergronden over bepaalde dieren geven!! Die kans moeten ze toch in Emmen niet laten lopen denk ik maarzo!! Super actie; township-actie!! Staat jullie te prijzen. Maak er wat van, dat is jullie wel toevertrouwd.

Heel veel liefs van Rein en mij
    ( zijn deze week ook ouders van "kinderen on tour" ) knip-oog!

• 26 Februari 2012 - 12:58

Combimenu 5 :

hoi leonie en renee,
    wij genieten iedere keer enorm van jullie nieuwe belevenissen. wat een ervaring moet dit voor jullie zijn. prachtig, wij zijn hier in ons kikkerlandje maar een ietsie pietsie jaloers op jullie ;)
    wat ons wel opvalt aan jullie verhalen is dat jullie volgens ons super goed bezig zijn met huiswerk en opdrachten. naast het genieten wordt er door jullie keihard gewerkt. top hoor. ga zo door en blijf ons op de hoogte houden met jullie leuke verhalen.
    liefs en dikke smok, collin,jannie,leonie,jasper en anna

• 26 Februari 2012 - 13:40

Renee & Leonie Vorenkamp:

Hartstikke leuk alle reacties!