Week 4 Madolo's - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu Week 4 Madolo's - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu

Week 4 Madolo's

Door: thetwinsontour

Blijf op de hoogte en volg Renee & Leonie

02 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Week 4 @ Madolo’s

Zondagavond is het erg laat geworden voordat we thuis waren. De planning bij Whethu Backpackers was een beetje in de soep gelopen waardoor wij pas om half 11 richting Madolo’s werden gebracht en om half 12 waren we er eindelijk… Onderweg liep er nog een dronken man op de weg, nog kilometers van Alicedale. Wij wilden hem een lift aanbieden maar zagen toen pas dat hij hartstikke dronken was, dus zijn we doorgereden. Op Madolo’s was niemand meer wakker, dus zijn we op bed gegaan zonder te weten hoe laat wij de volgende dag zouden vertrekken naar Daniels cheetah breeding farm en de raptor & raptile centre.

Maandagochtend werd er iets na 7 uur op onze deur geklopt en hoorden wij van Inge dat we om 8 uur zouden vertrekken. Dus hebben wij ons aangekleed, zijn gaan ontbijten en zijn toen vertrokken richting Daniel’s cheetah breeding farm. Als eerste zagen wij de meerkatten ( Timon van de Lion King), hartstikke grappige beesten. Daarna liepen we over een brug waaronder twee cheetahs liepen die broer en zus waren en nog een cheetah. Mooie beesten, maar overdag hartstikke lui! Daarna hebben we een serval gezien, die wederom weer lag te slapen! Servals zijn kleiner dan cheetahs.Toen kwamen we bij een cheetah, ola genaamd, die wij mochten aaien. Dit is een tamme cheetah die gebruikt wordt om te fokken. Als toppunt mochten we bij jonge welpjes en ze vasthouden en aaien. Echt te lief! Nu willen wij zeker nog naar seaview om dit wel een dag lang te doen! Geweldig! Nadat wij uit het hok van de welpjes zijn gesleept gingen we naar de raptor&reptile centre. Hier hebben we allemaal slangen en vogels vastgehouden, krokodillen gezien en heel veel informatie gekregen. Bij beide locaties werden dieren opgevangen die misbruikt zijn of gewond zijn geraakt in het wild. Bij Daniels Cheetah farm worden de dieren in private game reserves geplaatst of daar gehouden wanneer dit niet mogelijk is. Bij de raptor&reptile centre worden de dieren ook gehouden of weer in het wild geplaatst. Het was een superleuke dag, maar erg warm. Eenmaal terug op Madolo’s moesten we nog flink aan de studie en moesten we PBL voorbereiden. We lagen niet laat op bed, want morgen wordt ook weer een drukke dag!

Dinsdagochtend begonnen wij met een lecture over astrologie. Het universum bestaat uit galaxies. Wij leven in de Melkweg. Ons solar systeem bestaat uit de zon en de 8 planeten want Pluto is officieel geen planeet meer omdat Pluto geen vaste route om de zon heeft. De 8 planeten moeten wij op volgorde leren: meneer van as mijn jas staat u niet! (Speciaal voor papa: de eerste letters van elk woord uit deze zin staan dan voor de planeten, dus dit is ons ezelsbruggetje!) De planeten worden onderverdeeld in de binnenste planeten die uit rotsen en stenen bestaan en de buiten planeten die uit gas bestaan. Deze 8 planeten zijn gebonden aan de zon met zwaartekracht. Onze zon wordt een ‘yellow dwarf’genoemd en is 6 000 graden celcius. De zon is het grootste object is is 99,8% van de totale massa van ons solar systeem. Het grootste gedeelte van de zon bestaat uit helium en waterstof wat verbrand wordt. Uiteindelijk zal de zon dan een ‘red giant’ worden en daarna een ‘white dwarf’ en zal er geen leven op aarde meer mogelijk zijn omdat alle helium en waterstof dan verbrand is. Gelukkig duurt dat nog biljoenen jaren. De maan is 380 000 km van aarde en draait om de aarde in 27,3 dagen. Verder hebben we dan nog meteoren die als ze is onze atmosfeer komen vallende sterren zijn en meteorieten die als ze op aarde komen kraters vormen, kometen die om de zoveel tijd weer zichtbaar van vanaf aarde. Sterren ontstaan uit ‘Nebulae’. Dit is een wolk van stof en gas. De felste ster hier in Zuid-Afrika is Sirius. In de sterren kun je ook alle sterrenbeelden zien. Zo heb je ook de boogschutter en schorpioen. Hierover gaat de mythe dat de boogschutter mensen neerschoot met pijl en boog en de schorpioen stak mensen waardoor ze ook dood gingen. De boogschutter ging op de schorpioen staan om hem te vermoorden maar de schorpioen stak de boogschutter waardoor ze allebei dood gingen. Daarom zijn ze nu tegenover elkaar geplaatst zodat ze gedoemd zijn elkaar voor altijd achterna te zitten, want wanneer het sterrenbeeld schorpioen te zien is in het noordelijk halfrond is het sterrenbeeld boogschutter te zien in het zuidelijk halfrond en andersom. Na deze les hadden wij PBL gevolgd door de lunch. De rest van de middag zijn wij wezen leren en aan het eind van de middag begon het keihard te regenen en te onweren! ’s Avonds hebben wij nog een beetje geleerd en zijn we vroeg op bed gegaan om fit te zijn voor onze toets morgen.

De volgende ochtend waren de eerst mensen al rond 6 uur wakker op nog weer te gaan leren, want veel hadden in het weekend niet geleerd omdat ze waren gaan kanoën. Heel veel mensen waren erg zenuwachtig voor de toets. Om 9 uur begon de toets en het viel best mee! Dus nu nog afwachten op de uitslag….
Na de toets zijn we nog weer bezig geweest met onze opdracht over vogels en op zoek geweest naar kikkers omdat het de avond ervoor geregend had zouden er nu volgens onze leraar veel kikkers te vinden zijn… Geen 1!!!! Verder hebben we nog even een selectie van onze selectie foto’s gemaakt want er waren er nog steeds te veel. Het zijn nu 140 foto’s. Dat valt toch nog wel mee voor 4 week!?! Na de lunch zouden we eigenlijk een bbq hebben in Port Alfred, maar vanwege het weer was het afgelast.. Balen!! Daarom zijn we met een groepje nog wel naar Alicedale geweest omdat een aantal, waaronder wij, wel nog moesten bellen om het weekend te regelen. ’s Middags zijn heel veel mensen gaan slapen omdat het toch slecht weer was, waaronder Leonie. Renee is samen met Hester een heel eind gaan wandelen en was pas met het eten weer terug. ’s Avonds nog even gezellig voor gezeten en voetbal gekeken (Ned-Eng) en daarna was de dag weer voorbij!

Donderdagochtend zou de les verplaatst zijn naar 10 uur omdat een aantal op stap waren geweest naar Louis Pub, maar om kwart voor 9 werd er op de deur geklopt dat de les toch om 9 uur was omdat niemand het bevestigd had bij de leraar. Handig! Dus snel aankleden en toen hadden we een workshop over vissen. De manier waarop vissen gebouwd zijn verteld veel over hun leefomgeving. Zoals de aal is voor continue bewegingen, niet voor snelheid. Door de lint vorm kan een aal tussen het koraal en stenen zwemmen. Een haai zijn lichaam is gebouwd voor snelheid, met één beweging van zijn staart vin gaat hij al een heel stuk vooruit. Een vis heeft dus vel onder de schubben en op elke schub. Deze vel laat bepaalde deeltjes uit het water door zodat de vis en zijn omgeving in balans is. Ook geeft deze vel signalen af bij bepaalde vibraties en chemicaliën die in het water zitten. Zo weten ze precies of hun leefomgeving veilig is. Haaien kunnen niet op het land liggen, omdat deze geen hele graat hebben. Haaien hebben dus geen ribben, waardoor een haai die op het land licht zichzelf stikt. Verder heb je vissen die zich voortplanten in zoet water, maar hun volwassen leven doorbrengen in de zee. Voorbeelden hiervan zijn zalm and forel. Maar alen worden geboren in zout water en brengen hun volwassen leven door in zoet water. 1,173 soorten vis zijn bedreigde vissoorten. Van alle vissoorten is 41% zoetwatervis, deze zijn vooral bedreigd doordat ze in relatief kleine wateren leven. ’s Middags zijn wij lekker wezen zonnen en zwemmen in het zwembad hier op Madolo’s, echt genieten. Morgen vertrekken wij naar Port Elizabeth, we hebben er weer zin in!

Liefs Renee en Leonie

• 02 Maart 2012 - 17:29

Laurijn:

Hallo meisjes!
    Jeetje, dan waren jullie er zondagavond idd wel laat ja! Normaal gesproken zouden jullie om 8 uur opgehaald worden toch? Nouja, jullie zijn er gekomen iniedergeval! Haha.. Geweldige ervaring, bij de jonge welpjes en dat je ze ook mocht aaien, zo LIEF! Maar slangen vastgehouden? OMG! Ik ben echt wel trots op jullie! Wat een ingewikkeld verhaal over die planeten, moest het ff een paar keer doorlezen haha! Maar erg interessant, leer genoeg door deze verhalen hoor! Fijn dat de toets mee viel, en hopen op goede uitslag maar ik denk dat dat wel goed zit! Aaaaahhh, de BBQ, hoe noemen ze dat daar ook alweer? Erg interessant verhaal over die vissen, was vast erg leuk lijkt me! Is het stappen daar een beetje leuk?
    Fijn weekend meisjes, succes alvast weer met een schoolweek!
    Dikke kus

• 02 Maart 2012 - 17:38

Timon En Joyce:

Gaaf hoor meiden en super mooie foto's helemaal geweldig!!! Volgens mij vond Renee die grote vogel een beetje eng ;-)

• 02 Maart 2012 - 18:13

Harry En Janny:

Hoi meiden.

Leuk verslag en hele mooie foto's. Jullie durven wel hoor. Heb jullie pap en mam al verteld dat jullie alvast een paar kittens hebben gereserveerd om mee te nemen naar huis, haha
    En natuurlijk is Timon grappig, dat wisten jullie toch wel. Jullie houden hem op de foto wel lief vast.
    groetjes en ga zo door met die leuke verhalen.