Madolo's Week 5 - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu Madolo's Week 5 - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu

Madolo's Week 5

Door: thetwinsontour

Blijf op de hoogte en volg Renee & Leonie

10 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

De nieuwe week is weer begonnen, we zijn alweer over de helft van onze wildlife module. Vandaag hadden we alleen pbl, dus om half 9 hadden we de wekker staan om nog even de laatste dingen te doen ter voorbereiding van deze les. Over de pbl les valt verder niets over te vertellen, net zo saai als altijd! Daarna hebben we onze verslagjes over Daniell Breeding Center en de Rapter en Reptile Center afgemaakt, na de lunch de vogel opdracht afgerond en daarna bezig geweest met onze module opdracht. Weer een zeer productieve vandaag, wat goed kon aangezien het een beetje koud was vandaag! ’s Middags en ’s avonds hebben we nog even gewandeld op de weg voor Madolo’s en we hebben heel veel dieren gezien. Ze waren allemaal actief omdat het niet zo warm was vandaag. We hebben zelfs onze eerste ‘baboon’ gezien!

Dinsdagochtend begon met een lecture de omgeving van de zee. De kust van Zuid-Afrika is 3 000 km lang. De westkust grenst aan de Atlantische Oceaan en de oostkust aan de Indische Oceaan. De oceaan in het midden noemen ze hier de ‘Southern Ocean’. Hier komen de twee oceanen samen. Het zout in de zee ontstaat van stukken rots die afbrokkelen. Dieren die leven in deze omgeving moeten zich kunnen aanpassen aan moeilijke omstandigheden. Bijvoorbeeld de albatros heeft iets op zijn neus waar hij het zout weer kwijt kan. De korrels zand op het strand kunnen variëren van o.2 mm tot 2 mm. De korrels zand van 2 mm hebben meer openingen waar zuurstof doorheen kan. Hier is dus makkelijker doorheen te bewegen. De stranden hier hebben verschillende kleuren zand. De oostkust is meer bruin en zwart, de oost/west cape wit en bij Namibië rood. Veel zand komt vanuit Namibië, het zand beweegt ook van het westen naar het oosten. Het tij is afhankelijk van de zwaartekracht van de zon en de maan. Als er geen maan is en tijdens volle maan is het tij het extreemst. De oostkust van Zuid-Afrika heeft meer warm water van de Agulhas stroom, hier leeft ook een grotere diversiteit aan vis. De westkust van Afrika heeft een koudere stroom van de Benguela stroom, hier leeft een kleinere diversiteit aan vis maar zijn de vissen groten omdat er minder competitie is. In Zuid-Afrika hebben ze het sterkste ‘upwelling’ van de wereld. Upwelling is dat het voeding rijke water wat naar de bodem is gezakt weer naar boven stroomt door een sterke zuidoostenwind. Hierdoor heeft Zuid-Afrika de fenomenen: ‘Red Tide’ en ‘Sardine Run’. Red Tide is dat er heel veel plankton in het water komt door het voeding rijke water dat omhoog komt door de upwelling. Hierdoor wordt het water rood en krijg je bijvoorbeeld dat heel veel schelpdieren vergiftigd zijn. Sardien leeft niet in water warmer dan 22 graden Celsius. Normaal zouden de sardien in de winter langs de westkust van Zuid-Afrika zwemmen. Maar de warmere stroom trekt in de winter van Zuid-Afrika af waardoor daar ook een kleine koude stroom is waardoor de sardien soms de verkeerde stroom volgt. Vaak kunnen ze dan niet weer terug omdat ze achtervolgd worden door haaien en dolfijnen. Hierdoor zijn dan zwarte massa’s sardien te zien voor de kust van Zuid-Afrika en spoelen ze aan op het strand omdat ze op gegeven moment niet meer verder kunnen omdat ze dan in een warme stroom komen.

’s Middags zijn we naar een bedrijf geweest waar dieren opgezet worden. Hier werden de dieren niet meer ontleed. Ze krijgen hier de huid en de schedel geleverd. De huid wordt dan eerst in zout gelegd om de bacteriën etc. te verwijderen. Daarna worden ze in een soort chemisch middeltje gedaan waardoor de huid opzet en de huid weer zacht wordt. De huid wordt daar geslepen en de details worden bijgewerkt zoals bij de ogen en de mond, kogelgaten worden dichtgenaaid etc. Dit wordt allemaal met de hand gedaan. Doordat de gezondheidswetten in Zuid-Afrika anders zijn mogen al deze processen op dezelfde plekken worden uitgevoerd. De schedels die ze krijgen zit soms nog vlees aan, dit wordt dan gekookt om dat eraf te halen. Dat was geen prettig gezien om te zien en te ruiken! BAH!
Ze maken ook de mallen zelf. Meestal is dit 1 size fits all. Anders wordt het opgemeten van de neus tot het oog en het oog tot aan de schouder. Voordat de huid over de mal heen gaat komt er eerst klei over de mal omdat anders de huid niet goed vast blijft zitten. Dan worden de details ook nog verder verwerkt zoals de mond, ogen en lijnen op het gezicht. Vaak worden de details een beetje overdreven omdat het hoog aan de muur komt te hangen. De huid wordt er dan overheen getrokken. De klei blijft nog vier dagen nat en kan dan nog steeds aangepast worden. In de volgende fase worden de ogen erin gezet en worden alle kleine details afgewerkt, kleine plekjes worden nog geschilderd etc. De allerlaatste fase is de controle. Dit is ook erg belangrijk. Hier wordt de kwaliteit nog gecontroleerd en gekeken of er nog foutjes zijn. Het grootste gedeelte van de klanten van dit bedrijf zijn jagers die hun trofee aan de muur willen hangen. Jagen als sport is heel populair in Zuid-Afrika. Je moet wel een officiële vergunning voor hebben, anders krijg jij jouw trofee niet en ben je illegaal aan het stropen en wordt je aangegeven.

Woensdagochtend hadden we een lecture over veld management, wat in Afrika veel met vuur gedaan wordt. Wat wij in Nederland met de grasmaaier doen, doen ze hier met vuur. De vegetatie in Afrika is hier gewend aan en is het daardoor ook nodig, zoals bij fijnbos. Ze doen dit voor de biodiversiteit en om voedingsrijke planten en bomen te houden. Maar wanneer je dit te veel doet houd je alleen een grasveld over, dus het hangt af van het seizoen en de regenval wanneer dit gedaan wordt. Hoe vaak dit moet gebeuren verschilt bij elk veldtype. Na deze lecture zijn we bezig gegaan voor PBL van vrijdag en hebben we geluncht. Na de lunch hadden we een workshop over insecten. Een insect is symmetrisch, heeft segmenten, een harde externe skelet, veel ledematen en samengestelde poten. De vele ledematen hebben functies als zwemmen, vliegen, lopen, eten, verdedigen en voelen. Het externe skelet groeit niet mee, dus deze werpen ze af tijdens het groeien. Je hebt insecten die bij hun geboorte er net zo uitzien als een volwassen insect en insecten die uit het ei komen een tussenfase hebben en dan er uitzien als de volwassene, zoals de sprinkhaan. En dan heb je nog insecten die in een ei zitten, dan een larve zijn, dan een pupil en dan volwassen zijn, zoals de vlinder. Daarna hebben we het over spinnen gehad en wij vinden het niet prettig om te weten wat hier om ons heen leeft. Zoals de black butten spider. Van een spinnenbeet kan het zijn dat je huid van onder rot of het tast je zenuwstelsel aan en dan kan je dood gaan. Gelukkig komt hier in de buurt geen dodelijke spin voor! Dan nog schorpioenen, het wordt steeds leuker! 3% van de schorpioenen zijn dodelijk voor mensen. In de staart zit gif waar ze hun prooi mee verdoven en waarmee ze zichzelf verdedigen. De grootste schorpioen leeft in Zuid-Afrika… JIPPIE! Dit is de rots schorpioen.

’s Middags zijn we naar de township in Alicedale geweest om een schoolgebouw van buiten te verven. We hadden geen verfkleren mee dus wij stonden daar in de zon in een vuilniszak te schilderen.. haha! Het was wel super gezellig. Nu ’s avonds hebben we een bbq, gezellig!

Donderdag zijn we naar Addo Elephant Park geweest. Echt supergaaf! Het vertrek was al om kwart voor zeven, dus we moesten er vroeg uit. De gamedrive deden we in een dichte bus, waar maar een paar ramen van open wilden. Dus bij het benzinestation hebben wij onze ramen nog goed gewassen, maar nog steeds werden de foto’s niet altijd even mooi. Dat was wel jammer maar we hebben ons gered. Het was teamwork met de hele bus! We hebben een kleine landschildpad gezien, blackbacked jackal, Kudu, Red Hartebeest, Zebra, Wrattezwijnen ( Pumba), Dungbeetle ( mestkever), Yellow Mongoose en heeeeel erg veel olifanten. De olifanten liepen gewoon over de weg nog geen meter van onze auto af. Ook glibberde er nog een Cape Cobra slang voor onze auto langs. ’s Ochtends hebben we rondgereden tot half elf, toen zijn we even wat gaan eten in het restaurant van Addo. Iedereen eet hier overal hamburgers en patat tussen de middag. Broodjes kan je hier in Afrika nergens kopen voor tussen de middag. Maargoed, wij hebben maar gewoon salade gegeten met een groentewrap. Onze leraar had nog een leuke grap. Komt een olifant een kameel tegen en zegt die olifant: Waarom heb jij twee tieten op je rug? Zegt die kameel: Moet jij nodig zeggen, jij hebt een lul in je gezicht! Haha Daarna weer de auto in en toen hebben we nog rondgereden tot half vier. Toen was het genoeg voor de dag. ’s Avonds hebben wij nog kikkers en padden gezocht voor onze amfibie opdracht die wij vrijdag moeten inleveren en hebben wij onze foto’s van Addo bekeken onder het genot van een wijntje. Daarna lekker op bed, want het was een lange en indrukwekkende dag.

Vrijdag hadden we nog een keer pbl! Bah. Gelukkig was dat snel voorbij en hadden we weekend! We moesten nog wel even onze padden en kikkers opdracht afmaken en eigenlijk wilden we daarna nog met onze module opdracht bezig maar we hadden geen zin! Dus we hebben lekker een filmpje gekeken en op de bank gehangen. ’s Avonds zijn we naar Louis Pub geweest, was weer een super gezellige avond!

Nu zijn we in Port Alfred zodat we weer even internet hebben! Dit weekend blijven we gezellig met de hele groep in Madolo’s! Ook super gezellig.

Tot volgende week!

Liefs Renee & Leonie

• 10 Maart 2012 - 12:53

Lianne:

Hee meiden!!

Wat weer een verhaal! TOP! Heb ook weer een aantal minuten les gekregen het leven in Afrika :D Wel erg leuk! Geniet van jullie weekendje en voor volgende week: alvast weer succes met de studie! Jullie kunnen het!!

Veel liefs,
    Lianne

• 10 Maart 2012 - 13:29

Timon En Joyce:

Hoi meiden,

Wat weer een super verslag, heel interessant en leerzaam.
    Gaaf hoor die olifanten en zo dichtbij!!!
    Fijn weekend en ga zo door met de verhalen.

Groetjes Liefs,

Joyce en Timon

• 10 Maart 2012 - 15:28

Harry En Janny:

Leuk verhaal en wat veel olifanten zeg.
    Stoere foto's in die vuilniszakken, maar wat hebben jullie nu geverfd dan?? (foto's)
    Fijn weekend, Groetjes

• 10 Maart 2012 - 16:31

Mam:

@renee, komt goed schatje! Xxxx

• 10 Maart 2012 - 17:14

Hejj!!

Wij hebben de school in de township bij Alicedale geverfd! We hebben de kunst goed afgekeken van Harry! haha... Wij moesten gewoon een bezem over de muur halen om hem schoon te maken en een stok van een boom door de verf heen halen omdat wij vroegen of ze ook een houtje hadden om de verf even te roeren... En daarna gewoon de kwast erover heen! Hoppa! Als er maar kleur op zit! Hout enzo wordt hier niet geschuurd... Dus Harry kan de mensen hier nog wat leren;)

• 10 Maart 2012 - 17:18

Renee & Leonie Vorenkamp:

Foto's daarvan zetten we er nog wel op!

• 10 Maart 2012 - 17:27

Staat erop!

• 11 Maart 2012 - 17:25

Erwin Veenhof:

mooie foto's dames, zit er goed uit daar!, veel plezier nog!

• 11 Maart 2012 - 20:13

Anneke:

Dag lieve meiden,
    opnieuw weer "bijgeschoold" door jullie prachtig verslag. En jee zeg wat veel olifanten, super! Het foto's maken lukt aardig he!! Het geeft wel een heel mooi beeld van jullie leven op het moment, en incl alle bezoekjes aan de pub met daarbij alle locale drankjes die worden, in "grote getale", uitgeprobeerd! Toch! Heerlijk om dit alles te zien, te zien dat jullie genieten!! We kijken al weer uit naar volgende week. Veel liefs en ga zo door.

Doeg xxx

• 16 Maart 2012 - 19:57

Harry:

Dames vroeger goed opgelet,ben trots op jullie.
    Dat jullie nog om roerhoutjes vragen fantastisch.plamuren en schuren maar vergeten.
    Geniet van jullie verslagen,pas goed op jezelf.

Liefs,Oom Harry