Madolo's Week 6 - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu Madolo's Week 6 - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu

Madolo's Week 6

Door: thetwinsontour

Blijf op de hoogte en volg Renee & Leonie

17 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Het is nu alweer week 6! Het is net of de tijd steeds sneller gaat. Maandagochtend begonnen we met een debat over jagen. De ene groep was pro-jagen en de andere groep waren de ‘greenies’ en waren tegen jagen. Dit is een debat wat al jaren aan de gang is. De ene groep vindt dat jagen niet ethisch is, maar de andere groep vind dat het ten eerste nodig is om de populatiegrootte van dieren onder controle te houden en ten tweede is het heel erg belangrijk voor de economie en werkgelegenheid van Zuid-Afrika. Direct daarna hadden we een les over meteologie. Meteologie gaat over het weer en het klimaat. Het verschil tussen weer en klimaat is dat het weer over de huidige omstandigheden van het weer gaat en klimaat vertelt de kenmerken van het weer over een langere periode. Het weer wordt bepaald door de hoek van de zon, bewegen van lucht en luchtvochtigheid. De atmosfeer is als een deken om de aarde. De eerste laag vanaf aarde is dan de troposfeer en daar ontwikkelt zich het weerpatroon. Wolken bevinden zich tussen het dauwpunt en de troposfeer. Wolken kunnen ingedeeld worden door te kijken naar de hoogte: dichtbij aarde (strato), middelhoog (alto) en hoog (cirro), vorm: plat (stratus), schaapvorm (cumulus), strepen (cirrus) en of het een regenwolk is(nimbus). Als de lucht onstabiel is en de wolken verticaal bewegen komt er onweer aan. Als de lucht stabiel is en er zijn ‘stratus’ wolken is er een kleine kans op regen (motregen). ‘Cirrus’ wolken betekent goed weer. We hadden gepland om lekker te zonnen de rest van de middag omdat het mooi weer was en we zouden de hele middag verder vrij zijn, maar na deze les kregen we te horen dat we die middag nog een game drive gingen doen op Shamwari. Shamwari is het wildpark waarop wij ook verblijven. Spannend!
Shamwari was echt supermooi! Alleen het park was al heel mooi. We hebben witte en zwarte neushoorns gezien, olifanten, nijlpaarden, zebra’s’ en LEEUWEN gezien! Echt super gaaf! Het was een superleuke gamedrive. Shamwari Game Reserve is 25,000 hectare, dit is ongeveer net zo groot als de game reserve die wij voor onze module opdracht moeten opzetten, dus wij kunnen dit goed gebruiken als voorbeeld.

Dinsdag konden we lekker uitslapen want we hadden geregeld dat we pas om 11 uur pbl hadden, omdat dit de enige les van deze dag is. ’s Ochtend eerst nog lekker in de zon gezeten en na pbl druk bezig met de moduleopdracht. We zijn een heel eind gekomen vandaag! Na het eten hebben we nog even de berg op gewandeld aangezien we op de tafel achter het huis opeens nooit meer bereik hebben…. Daarna nog heerlijk op de bank een film gekeken. We zijn inmiddels al bij Twilight deel 3, we hebben meer vampier liefhebbers gevonden! haha

Woensdag begon de dag met een workshop over botanie. 470 miljoen jaar geleden waren er al de eerste planten zoals we deze vandaag kennen. Er zijn 350,000 verschillende soorten planten. Een belangrijk proces van planten is fotosynthese. Hier in Zuid-Afrika hebben ze veel langer biologie dan wij in Nederland, maar toch dachten wij heel trots dat wij wel wisten wat fotosynthese is totdat hij dan weer op het bord schreef: C6H12O6+ATP…. Huh!?!?! Wij herkennen alleen het plaatje van een bloemetje waar dan de zon op schijnt waardoor de plant energie oftewel suiker produceert. Gelukkig was die uitleg ook goed in plaats van die ingewikkelde formule. We hebben weer de hele uitleg over planten gehad die we ook op de middelbare school hebben gehad…. Heel diep graven! Haha. Onze leraar vertelde ons ook over voëlent, dit is een Afrikaans woord wat letterlijk vogelkont betekent. Dit is een parasiet plant, omdat het water en voedingsstoffen van zijn gastheer steelt. Het verspreid zichzelf door de uitwerpselen van vogels. Deze plant is dus de maretak waar wij elkaar onder zoenen met Kerstmis. Nog een belangrijk feit is dat gras het meest belangrijke planten familie is op aarde. Meer als 30% van de aarde is bedekt met gras. Over de hele wereld zijn 9700 soorten gras, waarvan een kleine 10% in Zuid-Afrika voorkomt. Planten zijn erg belangrijk op aarde voor de ozonlaag, zuurstof en waterstof voor de water kringloop, het zijn de primaire producenten en breken materiaal af. Tijdens de botanieworkshop vertelde onze leraar dat in de omgeving waar wij zitten hier heb je drie verschillende soorten paddenstoelen: eentje is wit met een zwarte stip in het midden, eentje is wit met een zwarte stip net naast het midden en eentje is wit met een zwarte stip in het midden maar met een zwarte kring op de stam die je dus van de bovenkant niet ziet. Daarvan is eentje eetbaar, eentje wordt je ziek van en eentje is dodelijk. Hij wilde niet vertellen welke welk effect omdat wij het niet mogen gaan proberen! Haha…

’s Middags hadden we een lecture over ecologie. De relatie tussen en in organismen en hun levende en niet-levende omgeving en de processen die daarin plaatsvinden werden hierbij uitgelegd. Een ingewikkelde zin of niet? Haha. Een voorbeeld is dat een zebra het lange gras opeet. Daarna komt de wildebeest om het kortere gras op te eten. Hierna komt de Thompson’s gazelle want dit dier eet het jong groeiende gras. Als het gras dan nog weer korter is komt de witte neushoorn. Alles heeft een volgorde. Zo ook bijvoorbeeld de voedselketens. De zon en planten zorgen voor energie. Deze energie zorgt weer voor warmte. De zebra eet dan het groeiende gras. De zebra wordt vervolgens opgegeten door de leeuw. Als de leeuw dan doodt gaat wordt deze weer opgenomen in de aarde en begint het proces opnieuw. Wij moesten direct aan de Lion King denken, wanneer Mufasa ‘the circle of life’ uitlegt aan Simba. Wat je al niet leert van tekenfilms! Dieren kunnen ook een relatie hebben wat positieve en negatieve effecten kan hebben. Bijvoorbeeld de buffel en de red billed oxpecker (vogel). De vogel eet teken van de buffel. Dit heeft voor beide dieren positieve effecten. Een andere positieve relatie is dat als de buffel over het gras loopt hij insecten uit de grond trilt die deze vogel dan ook weer kan opeten. We hebben weer een hoop geleerd vandaag! Na het eten zijn wij nog de berg opgelopen om bereik te zoeken. Harry nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Wij hopen dat onze sms is aangekomen!!

’s Ochtends begonnen we met een workshop over reptielen. De grootste slang is de ‘giant anaconda’, maar de grootste giftige slang is de ‘king cobra’. Is Zuid-Afrika zijn de dodelijkste slang the ‘black mamba’ en de ‘cape cobra’ en de meest giftige slangen in Zuid Afrika zijn de boomslang (deze slang zat gister nog boven onze eettafel), de ‘vine snake’, de ‘black mamba’ en de ‘cape cobra’ (deze zit ook hier in onze achtertuin, heel fijn!). De grootste hagedis is de ‘komodo dragon’. Dit dier kan een zelfs een buffel opeten. Hagedissen laten hun staart vallen als ze schrikken. Dit doen ze zodat het dier dat hun aanvalt dan voor de staart gaat en hun verder met rust laat. Verder zijn er nog de krokodillen. De staart van de krokodil is 40% van de totale lengte van de krokodil. Onze leraar vertelde dat de man van de rapter & reptile center geeft ook shows met slangen, alleen wil hij nooit een giftige slang meenemen. Vorig jaar werd hij toen gevraagd voor een show maar dan moest hij een giftige slang meenemen. Toen heeft hij toch maar besloten om dat te doen. Hij naam een ‘Cape Cobra’ mee. Alleen toen hij de show gaf werd hij gebeten, hij ging door met de show, maakte het helemaal af en ging pas na de show naar het ziekenhuis. Daar moest hij nog weer in een rij wachten en hij zakte toen helemaal in elkaar. Hij heeft toen drie dagen in coma gelegen. Als je in het ziekenhuis komt met een slangenbeet wachten ze eerst tot er tekenen zijn dat jij het gif in je lichaam hebt. Dus als er bijvoorbeeld bloed uit je oren komt weten ze dat je een beet hebt gehad van bijvoorbeeld een boomslang of een ‘vine snake’. Het antigif wordt gemaakt met behulp van paarden omdat de meeste paarden immuun zijn voor de meeste slangenbeten. Het gif wordt dan in het paard gespoten en de witte bloedcellen worden dan gebruikt voor het antigif. Vaak zullen slangen geen gif gebruiken, maar zich verstoppen. Een slang gebruikt zijn gif pas als laatste optie. Kleine slangen zijn daarom gevaarlijker omdat zijn hun gif nog niet kunnen controleren en zullen daarom al hun gif gebruiken. Er zijn drie soorten gif: 1 zorgt voor inwendige bloedingen, 1 tast je spieren aan en 1 tast het zenuwenstelsel aan. Hij vertelde over een meisje dat in Addo gebeten was door een adder. Zij wilde geen antigif omdat ze niet zeker wist of ze gebeten was door een slang of dat ze door prikkelbosjes had gelopen. Het gif van een adder tast dus je spieren aan wat dus betekent dat je cellen doodgaan en je begint te rotten. Na een paar maanden had ze toch de antigif gehad maar liep ze met een zak om haar voet omdat haar voet dus was gaan rotten en ze gaten in haar voet had. Als een wurgslang je wurgt trekt hij steeds wat meer aan als jij inademt, dus je kan steeds minder ademhalen. In deze situatie moet je zorgen dat je je armen omhoog hebt en dat je niet te diep in en uit ademt. Allemaal weer fijne verhalen!

’s Middags hebben we een lecture gehad over geologie. Aarde betekent ‘geoid’, vandaar geologie. De aarde is bijna helemaal rond, alleen bij de polen is de aarde een beetje vlak. De aarde heeft een diameter van 12 756 km. De aarde bestaat uit de korst die maar 5 tot 50 km dik is. Dan komt de mantel en het binnenste van de aarde dat 2000 tot 5000 graden Celsius is. Men zegt dat vroeger alle continenten’samen 1 continent vormde wat ‘Pangaea’ heet. De buitenste laag van de aarde is in platen gebroken en zo zijn continenten ontstaan. Als platen op elkaar botsen ontstaan er bergen en erosie. Bewegen platen van elkaar weg, dan kunnen er vulkanen en aardbevingen ontstaan. Aardbevingen kunnen tsunami’s veroorzaken. Door een aardbeving in het water ontstaat er zoveel druk dat het water ergens heen moet. Op de plek van de aardbeving zelf is niks te zien, maar richting het land ontstaat een enorme golf die het land overspoelt. Een vulkaan heeft zijn naam te danken aan de Romeinse god van vuur die Vulcan heette. Allemaal weer interessante feitjes! ’s Avonds hebben we lekker een filmavond gehouden, even een avondje bankhangen!

Vrijdag zijn wij echt de hele dag bezig geweest met onze moduleopdracht. De game reserve die wij moeten opzetten wordt erg gaaf! Vandaag zijn wij naar Port Alfred voor internet, moeten we weer allemaal informatie verzamelen! Maar eenmaal aangekomen was er geen internet op school, dus zoeken zoeken we gelukkig vonden we een internet cafe in de stad!Dit was alweer week 6 van onze module. We hebben nog twee weken les en in week 9 hebben we onze toets. Het einde van het module is nu al in zicht!

Tot de volgende keer!

Liefs Renee en Leonie

• 17 Maart 2012 - 10:42

Bert Vorenkamp:

Wat weer een verhalen. Mooi om te horen dat het zo goed gaat. Ik krijg steeds meer zin om naar Afrika te gaan. De foto's zijn prachtig. Die met de twee konten van de neushoorns is erg grappig.
    We kunnen nu aftellen tot we jullie zien. Goed gevoel !

See you.

• 17 Maart 2012 - 13:04

Nicky :

Mooie foto's. Fijn dat jullie het zo nr jullie zin hebben! Xxx

• 17 Maart 2012 - 14:48

Mam,:

Wat een mooie foto's, echt super!

• 18 Maart 2012 - 13:06

Laurijn:

Wat een geweldige foto's! Ben blij om te horen dat het goed gaat en jullie het zo naar je zin hebben daar! Verheug me op het volgende verslag! Dikke X

• 18 Maart 2012 - 13:29

Anneke:

Echt geweldig mooie foto's !! Goed gedaan en die mooie camera is niet voor niets aangeschaft!! Dat laten jullie wel zien, genieten is dit. Ben wel benieuwd welke lens je hebt gebruikt, op welke afstand jullie stonden van deze prachtige dieren. Eng?? Went wel denk ik. Succes met ook de studie! Als ik alleen de foto's zal zien, zou je bijna vergeten dat er nog gestudeerd moet worden. Maar dat komt helemaal goed heb ik gelezen! Ja, en idd deze module is al bijna weer voorbij!!! Dus nog even goed jullie best doen , en volgens mij kunnen jullie dan ladingen toeristen rondleiden op die prachtige safari's!! Zou ook graag mee willen! Heel veel liefs, tot de volgende week...
    Dikke kus voor allebei

• 18 Maart 2012 - 20:30

Ina:

Lieve bushtuckers,
    Kreeg vanavond van Bert jullie web site. heb alleen het laatste verslag nog maar gelezen.
    Ik moet eerlijk zeggen erg leerzaam. Wat meteo betreft zat ik weer op cursus bij de vliegschool op Eelde.
    Heb al veel verhalen van jullie gehoord, maar vind het ook leuk om even te reageren op jullie reisverslag. We gaan zeker de andere reisverslagen ook nog lezen.
    Geweldig hoe jullie dit doen.
    Baaie mooi. Prachtige foto's we krijgen er heimwee van.
    Geniet van jullie avontuur.
    Liefs Lammert en Ina