Week 7 Madolo's - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu Week 7 Madolo's - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu

Week 7 Madolo's

Door: thetwinsontour

Blijf op de hoogte en volg Renee & Leonie

24 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Grahamstown

Toen wij zaterdagmiddag terugkwamen uit Port Alfred hoorden wij dat er plannen waren om ’s avonds naar Louis Pub te gaan omdat het Saint Patricksday was… Dus na het eten gingen wij ons allemaal klaarmaken maar de taxi kwam maar niet… en kwam maar niet. Dus na lang zoeken naar Jacques nummer (onze leraar die al bij Louis Pub was), ging hij uitzoeken hoe het zat. Het bleek dat onze taxichauffeur een kudu voor de auto had gehad maar er zou een andere taxi komen binnen 10 minuten. Hij kwam inderdaad heel snel, dus op naar Louis! We begonnen rustig met wat biertjes en rosé, maar al snel kwamen de tequila, blowjob(ja dat shotje bestaat ook!) en springbok weer voorbij!
Het was weer een supergezellige avond en toen de taxi om half 1 kwam wilden we allemaal niet naar huis. Jacques zei dat we allemaal wel met hem mee in de auto terug konden. Toen we ’s nachts om half vier teruggingen moesten we dus met 11 man in de auto proppen. Supergezellig! Haha..
Maar daarna: de volgende ochtend! Voor 10 uur kwam niemand z’n bed uit! De hele dag hebben we lekker in de zon gelegen en ’s avonds op de bank gehangen om een film te kijken. Heerlijk! Lekker bijgekomen van onze stapavond.

Maandag begonnen we met pbl, wat gelukkig weer snel voorbij was. Daarna hebben we de hele dag aan de module opdracht gewerkt. Het einde komt in zicht gelukkig. ’s Avonds hebben we ‘Pride & Prejudice’ gekeken waarna onze leraar zei dat we 2 uur van onze leven verspild hebben… ’s Avonds niet te laat naar bed want morgen moeten we om half 8 klaarstaan om te vertrekken naar Kenton on Sea voor onze practicum: ‘Rocky Shores’.

Dinsdag was het lekker weer voor onze Rocky Shores practicum. Onderweg werden we eerst aangehouden en werd er gevraagd of we van een feestje kwamen, maar als je dan zegt dat je van Madolo’s bent en bij Bongani hoort mag je gewoon doorrijden. We waren er om half 9 omdat om kwart voor 9 het water op z’n laagst staat. Het was echt een super mooi strand. De ‘Rocky Shores’ vormen een harde leefomgeving voor dieren. De grootste factoren die voor leven zorgen zijn de golven en de invloeden van eb&vloed. De dieren moeten zich kunnen aanpassen aan extreme omstandigheden. Zeewier is de basis van de voedselketen in ‘Rocky Shores’. Een groot probleem voor de hele kust van Zuid-Afrika is mensen aan het strand willen wonen maar dan last hebben van alle zand. Zandduinen worden daarom kunstmatig gestabiliseerd of er planten op geplant die eigenlijk in die omgeving helemaal niet thuishoren. Zandduinen hebben een belangrijke rol in het verplaatsen van zand en het tijdelijk op voorraad houden van zand. Met behulp van wind wordt zand oostwaarts lang de kust verspreid wat voor een aantal stranden ook de bron van zand is. Als dit wordt geblokt zorgt dit voor erosie en overstromingen. Daarom zijn er nu belangrijke projecten in volle gang om de stranden en het natuurlijke ecosysteem weer te herstellen. Het is tegenwoordig zelfs zo dat problemen bij huizen aan het strand waarbij de zee de oorzaak is niet meer wordt gedekt door de verzekering omdat je dan zelf op de verkeerde plek bent gaan wonen. Eenmaal aangekomen bij een baai moesten we zoveel mogelijk foto’s maken van levende organismen en ze daarna identificeren. We hadden ook nog een octopus gevonden, maar deze verstopte zich onder een steen. Met een flesje probeerde onze leraar deze er onderweg te lokken maar de octopus hield het flesje zo stevig vast dat we het flesje eerst kwijt waren. Onze leraar vertelde dat er een hele goede pizzeria in Kenton on Sea zat, dus na onze practicum hebben we eerst lekker pizza gegeten en daarna weer terug naar Madolo’s. We hebben eerst met ons allen alle foto’s verder geïdentificeerd en daarna tijdens het eten lekker voor de tv gehangen niets doen! ’s Avonds kwam er alleen nog gezellig een olifant door de tuin lopen! Echt apart!

Woensdag waren de hele dag vrij en het zou heerlijk weer worden, dus we zijn er op tijd uit gegaan om eerst onze schooldingen af te maken en daarna heerlijk in de zon te liggen! Jacques kwam eraan om te vertellen dat er een groep olifanten aan kwam, dus wij met ons allen op de uitkijk. Het duurde zolang voordat ze er aankwamen dat een paar een sigaret aanstoken, maar Jacques zei dat hij het al rook, dus dat de olifanten het dan al helemaal konden ruiken en dan niet zouden komen. We hebben ze ook niet gezien, dus misschien daardoor… jeweethetniet! De rest van de middag hebben we lekker liggen lezen in de zon! Aan het eind van de middag nog even weer de berg opgelopen om contact te zoeken met het thuisfront. ’s Avonds nog weer lekker op de bank een film gekeken. We hebben er extra van genoten want morgenavond zitten we in de bush bush voor onze ‘overnight survival’. Jaja! Spannend…….

Donderdagochtend kwamen eerst de general manager en het hoofd van Stenden in Port Alfred langs om te kijken hoe het ons beviel in Madolo’s en hoe het allemaal ging. Daarom moesten wij eerst dinsdagmiddag nog van alles opruimen en netjes maken. Ze vroegen aan ons waarom wij wildlife management hadden gekozen: dus wij omdat wij naar Zuid-Afrika wilden natuurlijk! Toen vroeg hij of we het ook gekozen hadden als het module ‘environmental studies’ heette… eeehhhmm.. nee waarschijnlijk niet! Haha. Verder vroegen ze of wij het een goed idee zouden vinden als ze deze module gingen uitbreiden met een wildlife 2 module. Super idee! Een andere vraag was of er internet zou moeten komen op Madolo’s. Hoewel we het soms wel missen waren we allemaal unaniem dat het gewoon zo moet blijven! Geen telefoon en internet: dat hoort gewoon bij wildlife en zorgt ervoor dat je een hechte groep wordt of natuurlijk één en al ruzie, maarja je kunt niet alles hebben! Na de meeting hadden we pbl en daarna een meeting over onze ‘overnight survival’. We moesten warme kleren inpakken, genoeg drinkwater, een matje, een slaapzak en verder de spullen voor het koken verdelen. Om half 4 was het vertrek en Jacques ging ons afzetten op een plek vanwaar wij verder moesten lopen. We moesten op zoek gaan naar een geschikte plek om te overnachten. We dachten dat we een goede plek hadden gevonden, maar recht door onze kampeerplek bleek een pad te lopen wat gebruikt werd door wrattenzwijnen… niet echt geschikt dus! Na dik een uur gelopen te hebben hadden we een plek gevonden. Eenmaal daar moesten we stenen en zand en takken zoeken om een vuur te maken. Voor zand hebben we gewoon heel veel oude termieten hopen gebruikt. Ook moesten we een hutje bouwen waar wij onder konden slapen. Het was een supermooie hut geworden! Echt teamwork! Als je om je heen keek leek het net of er een groep olifanten was langsgekomen, hele struiken weggetrokken en overal takken weg! Bongani ging koken… en het werd 7 uur, 8 uur en om half 9 was het eten eindelijk klaar! Honger! Het was de bedoeling om een stoofpotje met kip, aardappels en groenten te eten, maar Michel had brood meegenomen om boven het vuur te bakken maar Bongani had besloten om dat door het stoofpotje te gooien. Het was apart, maar erg lekker! Smaakte een beetje als broodje bapao met kip, haha! Eerst hebben we lekker om het vuur gezeten verhalen vertellen en daarna gingen we een wandeling in het donker maken. Erg lastig om niks te kunnen zien en dan door de ‘bush’ te lopen met mierenbulten, kuilen, hollen van dieren, bosjes en stenen die je niet ziet want we mochten absoluut geen licht aan doen. Eenmaal weer terug hebben we nog even om het vuur gezeten en daarna gingen wij alvast in onze hut liggen. Er kwamen nog een aantal bij en de rest bleef bij het vuur liggen. Toen we de volgende ochtend wakker werden hoorden we dat het had geregend en dat hun ook in de hut wilde liggen, maar er was geen plek meer! Hahahaha. ’s Ochtends moesten we alles weer opruimen omdat het moest lijken alsof we er niet geweest waren. Dit is niet erg gelukt zoals op de foto’s is te zien.. Maar we hebben het allemaal overleefd!

Vrijdagavond hebben we nog weer een super gezellige avond in Louis Pub gehad! & vandaag (Zaterdag) moesten we er weer op tijd uit om richting Grahamstown te gaan voor internet. Heelijk! Haha. Dat was het weer voor deze week! Tot volgende week!!

Liefs Renee & Leonie

• 24 Maart 2012 - 15:17

Bert Vorenkamp:

Volgens mij survivalen jullie veel bij Luis Pub.
    Ik denk dat we daar samen ook maar naar toe moeten.
    Echte meiden in de wildernis dus .
    Ha, ha.

• 24 Maart 2012 - 15:22

Renee & Leonie Vorenkamp:

Daarvoor moet je ook bepaalde vaardigheden hebben om zo een avond te overleven!
    Is kijken hoe jij je er doorheen slaat wanneer jullie er zijn!

• 24 Maart 2012 - 16:00

Mam:

Hey lieverds,
    Weer een leuk verhaal en mooie foto's. "Echte meisjes in de jungle" Hahahaha!
    Wel spannend, of niet? Mooie "hut" gebouwd.
    Jammer van die olifanten, goed moment om te stoppen met roken!!
    Het is nu echt aftellen voor we bij jullie komen. Ik heb er heel erg veel zin in, ook door jullie verhalen.
    En om jullie weer te zien natuurlijk. Xxxxx

• 24 Maart 2012 - 16:20

Bert Vorenkamp:

Ps jullie brief is leuk. ( ook lief )

• 24 Maart 2012 - 17:03

Lammert En Ina:

hallo dames bushtukkers, Ik heb weer genoten van jullie belevenissen. (Blijf nog steeds een beetje jaloers) Dat was wel even spannend overnachten in de bush in je zelf gebouwde hut.
    Het is daar echt helemaaaaaaal donker he. Mooie sterren hemel zie je dan.
    Het lijkt me een leuk stel waar jullie mee optrekken. Het duurt niet zo lang meer dan kunnen jullie Bert en Minny gidsen ha ha He meiden geniet ervan dit is werkelijk heel uniek wat jullie allemaal doen. Wij vinden het erg leuk om te lezen. (Je moet er wel even voor gaan zitten,maar dan heb je ook wat ;;;;;;)))))) gr. lammert en ina

• 25 Maart 2012 - 11:38

Anneke En Rein:

Dag meissies!
    t'is weer zondag, mijn moment voor jullie belevenissen van afgelopen week "door te nemen" en te genieten van de mooie foto's. Wat vooral op de foto's te zien is: hoe ontzettend gezellig het is met elkaar, waar jullie ook zijn! In de bush, in een hut, aan het strand, of in the Pub, jullie stralen! Wat heerlijk om met zo'n leuke groep dit alles te beleven. Wat ook super om dit alles straks, bijna, nog een paar nachtjes slapen, aan pap en mam te kunnen laten zien! Niet vergeten om dan ook reisverslagen te doen he!
    Heel veel liefs, en we tellen de nachtjes slapen totdat pap en mam er zijn, met jullie af hoor!
    Kus voor allebei xxx

• 09 April 2012 - 21:03

Geertruida:

Zo te zien hebben jullie het reuze naar je zin!!
    Geweldig, geniet ervan!!