Madolo's week 8 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu Madolo's week 8 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu

Madolo's week 8

Door: thetwinsontour

Blijf op de hoogte en volg Renee & Leonie

31 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Afgelopen zaterdag waren wij dus de hele dag in Grahamstown. ’s Avonds wilden wij pizza laten bezorgen dus Renee bellen. Maar de verbinding was heel slecht, dus nadat wij gezegd hadden en waar wij waren was de verbinding ineens weg. Wij dachten dus dat wij geen pizza hadden besteld. Daarom hadden wij Michel gesmst, hij was bij de Rat & Parrot aan het eten waar je ook pizza’s af kan halen. Hij zou pizza voor ons meenemen. Een half uur later kwam ineens iemand pizza’s bezorgen! Dus de bestelling was wel doorgekomen. Michel had inmiddels ook pizza’s besteld, dus uiteindelijk zaten we met vier pizza’s! haha
Zondag was het de hele dag slecht weer. We zijn met school bezig geweest, film gekeken, gelezen. Een echte zondag dus. Aan het eind van de middag en de hele avond heeft het heeeel hard geregend en geonweerd. Was echt een super mooi gezicht en keiharde knallen!

Maandag was de eerste dag van onze laatste lesweek hier op Madolo’s. Wij konden uitslapen en werden wakker gemaakt met het bericht dat we vandaag schietles hadden! Schietles was heel erg gaaf. Eerst gingen we schieten met een half automatisch geweer. Dat houdt in dat je het geweer maar één keer hoeft te laden en dat je dan achter elkaar vier kogels af kan schieten. Je kan meer, maar wij mochten vier kogels schieten. Renee schoot echt recht door het midden met haar eerste kogel. De man die ons de schietles gaf zei dat Renee er wel gevoel voor had, oppassen dus! Renee trilde gewoon van de adrenaline. Leonie is links, dus dat was allemaal weer ingewikkeld. Maar het ging bij ons allebei erg goed! Je hebt vier punten waar je het geweer vasthoudt. Met je rechthand houdt je het geweer vast bij de trekker, en met je linker hand houdt je de loop van het geweer vast. De achterkant van het geweer houdt je vlakbij je schouder en je linkerwang houdt je ook tegen het geweer aan. Dit is voor als je rechts bent, dus voor Leonie was het allemaal andersom. Eigenlijk moet je een geschreven toets afleggen voordat je in de praktijk mag leren schieten. Maar wij zijn Madolo’s studenten, dus dan is alles anders! Haha Het tweede geweer waar we mee gingen schieten was een shotgun. Hiermee moesten wij flesjes en blikjes omschieten met een kogel wat bestaat uit allemaal kleine kogeltjes. In Nederland wordt hier veel mee gejaagd op kleine dieren als vogels en konijnen. Dit geweer moest je wel elke keer opnieuw laden voordat je weer kon schieten. Al met al was de schietles erg geslaagd. Eenmaal weer thuis weer voor school bezig geweest, want in zo’n laatste week moet nog veel gebeuren. Wel hebben we vandaag nog onze weekendtrip voor naar Lesotho gepland, wordt supergaaf!

Op dinsdagochtend hadden we eerst PBL en daarna een les om ons voor te bereiden op de toets. Voor de rest was dit echt een studiedag, want het was erg bewolkt en koud! ’s Avonds hebben we Finding Nemo gekeken en toen zijn we lekker gaan slapen. Woensdag was bijna hetzelfde! Studeren, studeren, studeren, PBL ( laatste keer!) en nog meer studeren. ’s Avonds hebben we Eat,Pray & Love gekeken, leuke film. Daarna zijn we op bed gegaan. Donderdag hebben we weer hard gestudeerd, maar het was wel wat moeilijker om ons te concentreren. De zon scheen namelijk weer volop! Even uitleg over het vele leren, dit weekend hebben we geen tijd om te leren. Dus vandaar dat vele gestudeer.

’s Middags zijn we naar de township in Alicedale geweest. De jongens hebben de eerste schommels en wipwap gerepareerd, dus wij zijn met kwasten en verf heen geweest om de boel een kleurtje te geven. De kinderen hadden snel door dat wij bezig waren in de speeltuin en binnen ‘no time’ hadden wij publiek. Toen wij weg gingen waren de kinderen allemaal aan het spelen in de speeltuin. Het was hartstikke leuk en de speeltuin zag er direct veel vrolijker uit. Bongani was trots op ons! We zijn ’s avonds op tijd op bed gegaan, want om vier uur ’s ochtends gaat de wekker en vertrekken we naar Lesotho! We hebben er zin in!

Om vier uur ’s ochtend gingen we eerst weer opgepropt in Jacques zijn auto naar Grahamstown waar Sean op ons wachtte om dan in een grotere auto verder te gaan naar Lesotho. Eenmaal aangekomen in Grahamstown moest Sean natuurlijk eerst een sigaret roken, koffie drinken en toen ging de reis dan eindelijk beginnen. We waren zo vroeg vertrokken zodat we rond 4 uur ’s middags aan zouden komen en nog lekker de avond zouden hebben in Lesotho om de zonsondergang te zien en gezellig te bbq-en. De eerste paar uur gingen goed en de eerste stop was ook prima. Even wat te eten en drinken gekocht en toen konden we verder. De tweede stop zaten we allemaal weer in de auto om te vertrekken toen één meisje dat mee was vroeg waar haar tas was… weg! Dus daarna hebben we eerst drie uur op het politiebureau gezeten, het werk tempo ligt niet erg hoog. Na 2,5 uur gingen we vragen hoe lang het nog ging duren omdat we nog drie uur naar de Drakensbergen moesten rijden, maar we moesten geduld hebben! Nadat we weer op pad gingen moesten we ook nog stoppen omdat ze met de weg bezig waren. Nog weer drie kwartier verder! Onderweg vertelde Jacques nog dat de huizen van de Khosa mensen hier rond zijn, in verband met demonen die in de hoeken wonen. Ook geloven de Khosa geesten van de mensen die zijn overleden in de rivier komen en dat ze dan riviergoden worden. Daarom zwemmen hun ook niet in rivieren. Zij geloven dat ze om de zoveel tijd een offer moeten brengen aan de riviergoden, dus dan leggen ze een dood dier aan de rand van de rivier. Na een paar dagen gaan ze kijken en dan is het dier weg, dat is voor hun een bevestiging dat de riviergoden bestaan. De weg die we moesten rijden naar de Drakensbergen is één van de gevaarlijkste wegen om te rijden. Mensen hebben hier geen hek om hun land. Daardoor loopt het vee dus gewoon over straat. Daarom zijn er ook mensen die te paard langs de weg rijden om het vee van de snelweg te houden. Na onze lange stop bij het politiebureau (van dik 3 uur uur!!) gingen we door en hebben de boodschappen gedaan om te braaien ( bbq-en). Alleen waren we hout vergeten dus gingen we nog een keer stoppen om hout te kopen. Toen we weer door wilden gaan startte de auto niet meer! Kon er nog meer fout gaan!?! Jacques liep rond en zag achter nog een monteur aan het werk die wil even naar onze auto wilden kijken. Wat een geluk. Wij gingen alvast aan de wijn, en daarom stak onze monteur er een joint bij op! haha.. Hij heeft hem weer aan de praat gekregen na ongeveer twee uur! Hij had zelfs nog een elektricien gebeld die speciaal nog voor ons kwam. Gelukkig, onze reis kon doorgaan. Door al onze pech kwamen we om half 12 ’s nachts aan in onze backpackers. Wat een reis! Jacques is zelfs nog geflitst onderweg, maar hij zei dat hij liever de boete betaalde en een half uur eerder bij de backpackers was. Het gebied hier rondom de backpackers schijnt heel mooi te zijn, maar dat zien we zaterdag! ’s Avonds hebben we nog lekker gebraaid en daarna zijn we nog de bar in geweest. Tijdens de braai hadden Renee en Inge weer tequila opgehaald, om te proosten dat we waren aangekomen. Het was nog erg gezellig en al met al lagen we om half 4 op bed .
Zaterdag waren we allemaal om 8 uur al weer wakker, lekker op tijd! Komt door ons ritme op Madolo’s denken we… Het is regenachtig weer. Vandaag hebben we een studiedag want het regent en onweert echt de hele dag. Vandaag moest Jacques naar een bruiloft van twee uni-vrienden, maar helaas. De auto startte weer niet. Hij kon wel met de taxi maar dan moest hij op straat gaan staan, wachtten tot er een taxi kwam. Dan kon hij tot een stadje met deze taxi, een volgende taxi nemen en dan de rest (5km) lopen omdat de taxi niet off-road gaat. Gelukkig waren er meiden die hem richting Durban wilde brengen. Mazzel! Nu moeten wij nog zien hoe wij morgen weer naar huis gaan want de auto moet het wel echt goed doen, vooral omdat wij ’s nachts gaan rijden…

Jullie horen weer van ons!

Liefs Renee en Leonie

• 31 Maart 2012 - 14:42

Bert Vorenkamp:

Heb je wel opgelet. Als wij kjomen moeten jullie deze zaken regelen !
    Mooie foto s .
    Tot donderdag , Ha, ha.

Suc6 met de presentatie en de toets.

xx

• 31 Maart 2012 - 17:24

Rein En Anneke:

Dag meissies in the jungle!! Soms lijkt het erop, toch! Stoere belevenis, dat schieten, hadden wij natuurlijk al met alle details gehoord! Chiel was zo trots dat je dat gedaan had, prachtig. Laatste weekje dus op Madolo's, afkicken. en.... vakantie met pap en mam, maak er wat van lieverds!! Wat een groot genieten met elkaar zal dat worden. Maar..uhhh...wel verslag doen he, met natuurlijk alle bijbehorende foto's, want jullie gaan nog erg veel mooie dingen zien weet ik!!
    Alle liefs en verheugen jullie je maar op donderdag
    dikke kus voor allebei

• 01 April 2012 - 18:27

Lammert En Ina:

Shit shit en nogeens shit, zit ik inmiddels al 2x een verhaal te typen en wordt het niet geplaatst, ik probeer het nog een keer. Eerst dit stukje even proberen......

• 01 April 2012 - 18:45

Lammert En Ina:

Hallo lieve dames, Jullie worden met de week bruiner. We hebben weer genoten van jullie verslag en van de prachtige foto's. De speeltuin is echt opgeknapt zeg, fleurige kleurtjes prachtig, dat vonden de kinderen ook wel denk ik. Dat schieten hoort dat ook bij de opleiding?. Knap hoor dat jullie direct raak schoten, ik heb eens geprobeerd kleiduiven te schieten nou nada dus. Bovendien vond ik zo'n stuk ijzer ook wel een beetje eng. Alleen al de gedachte dat je er iemand mee kunt doodschieten. Maar ja als bushtuckers moet je er wel mee overweg kunnen. Zo te lezen lukt dit jullie beiden. Nou de reis naar Drakensbergen was er eentje met hindernissen he. Jullie hebben nog niets gehoord van de aangifte bij de politie zeker. Dat is knap shit als je zo je spullen kwijt raakt.
    Nou het is aftellen he dan kunnen jullie weer heerlijk even knuffelen met Bert en Minny.
    Wij zijn even bij hun op bezoek geweest met kaarten en fotoboeken en een boekje Afrikaans voor onderweg ;))). Ze hebben er heeeeeel veel zin in. Het is natuurlijk ook heel bijzonder om zo'n mooie reis samen met je ouders/dochters te maken. Geniet er van.
    In afrikaans zeggen ze dan Mooi reis.
    Bij ons gaat het goed. We staan bijna weer in de startblokken voor het nieuwe seizoen. Al het materiaal en wij zijn allemaal weer gekeurd. En gelukkig goedgekeurd. Woensdag hadden we een veiligheidsseminar over ballonvaren in Amersfoort en vrijdagavond hadden we een crewavond.
    Leuk om iedereen weer te zien na de winter periode. We wisselen dan altijd de nieuwtjes uit en ons grootste nieuws was. Dat we een nieuwe sponor hebben. Het is een bedrijf uit Grijpskerk dat dit jaar 100 jaar bestaat en met relaties wil gaan ballonvaren. De ballon wordt in Spanje gemaakt en komt waarschijnlijk over 2 weken in Nederland aan. We zijn wel echte bofkonten. Heerlijk. Want veel bedrijven bezuinigen om zulke uitgaven. Hebben wij even mazzel.
    Lammert is nog een weekje wezen skiën met zijn vliegmaatje Jan. Ik ga komende zaterdag met een vriendin naar Barcelona. Prachtige stad veel te zien en natuurlijk heerlijk shoppen en tapas eten.
    We wensen jullie samen met Bert en Minny een onvergetelijke tijd. Maar er iets moois van.
    Mooi reis
    liefs Lammert en Ina

• 02 April 2012 - 13:27

Jaap:

Goed bezig dames. Leuke foto's ook! Keep it up.

• 03 April 2012 - 16:19

Lianne:

Dag lieve meiden!!

Wat weer leuk dit te lezen en de bijbehorende foto's te bekijken! Gaaf zeg dat schieten!!
    Veel plezier met paps en mams! Ben heel benieuwd naar de verhalen en natuurlijk weer naar te foto's!

Veel liefs!!

Ps. Leo pas op voor die gevaarlijke shotjes hé van Renee ;)

• 03 April 2012 - 22:04

Harry En Janny:

Hoi meiden,

Het is bijna zover. Pap en Mam zijn onderweg.
    Zullen jullie goed op ze passen en voor ze zorgen.
    Jullie zijn immers de Afrika kenners. hahahaha.
    Heel veel plezier samen.
    O ja met Nala gaat alles goed.
    groetjes, dikke knuf