De rest van onze reis! - Reisverslag uit Gieten, Nederland van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu De rest van onze reis! - Reisverslag uit Gieten, Nederland van Renee & Leonie Vorenkamp - WaarBenJij.nu

De rest van onze reis!

Door: thetwinsontour

Blijf op de hoogte en volg Renee & Leonie

18 April 2012 | Nederland, Gieten

Zodra het licht was gingen wij op weg naar de Eastern Cape. Dit was dezelfde route als die wij ons weekend naar Lesotho hadden gereden waar we de heenweg 19 uur over gedaan hadden en de terugweg 12 uur. Vanaf Bergville moesten we terug naar Pietermaritzburg, naar Durban en daarna naar Kokstad. Vanaf daar ga je dan door de Transkei naar East London. Vanaf East London door King William’s Town naar Grahamstown. De Transkei is een weg met veel ‘potholes’ en dieren langs de weg. Daarom is het ook niet verstandig om dit in het donker te rijden, dan is het een erg gevaarlijke weg. Verder is het een heel erg mooi gebied. Ook kwamen we nog langs Qunu wat de geboorteplaats is van Nelson Mandela. De wegen hier lopen door veel steden en vaak is het dan heel slecht aangegeven waar je de snelweg dan weer op kan. In plaats van verkeersborden te plaatsen kom je onderweg wel heel veel hoge verkeersdrempels tegen. Verder zijn ze ook echt overal met de weg bezig. Dat maakt het wel iets lastiger om te rijden, maar het is allemaal weer gelukt. We hadden Sean onderweg al gebeld of we bij de backpackers terecht konden en of hij ons de volgende dag kon rondrijden zodat we alles aan pap en mam konden laten zien. De camper paste gelukkig net door het hek en we konden er perfect staan. Sean woont zelf in een oudere caravan en vond onze camper echt geweldig.

De volgende dag gingen we dus met Sean op pad. Eerst zijn we naar Port Alfred gegaan waar we pap en mam de school hebben laten zien en één van de huizen waar wij ons tweede module gaan wonen. Onderweg kwamen nog een hele groep dassies tegen. Dit lijken volgens Leonie net grote hamsters. Een dassie is het een familielid van de olifant. Ze lijken er totaal niet op, maar de dassie heeft hetzelfde tandstructuur en schedel als een olifant. Er was ook alweer een groepje studenten van Madolo’s weer terug die samen een auto hadden gehuurd en richting Durban waren gereden dus pap en mam hebben ook al een aantal mensen waarmee wij op Madolo’s hebben gewoond ontmoet. Hartstikke leuk! Vanaf de school zijn wij weer teruggereden langs de ‘Big Pineapple’ waar wij even een foto van wilde maken en daarna zijn we doorgereden naar Madolo’s. Pap en mam waren helemaal onder de indruk en het zag er toch anders uit dan ze verwacht hadden. Maickel was nog op Madolo’s. Achteraf hoorden we van Jacques dat hij Maickel nog had gesmst of hij nog een deur open wilde doen van één kamer op Madolos zodat wij dit aan pap en mam konden laten zien. We kwamen Jacques namelijk nog tegen in Grahamstown. Zijn laptop was gerepareerd maar hij durfde er niet mee door de stad te lopen ondanks dat Jacques zo groot en breed is… haha! Maickel had dit niet helemaal goed begrepen en had echt elke deur open gedaan! Het was echt superleuk om dit aan pap en mam te laten zien. Vanaf Madolo’s zijn we richting Alicedale gegaan om pap en mam de speeltuin die we hadden opgeknapt en geschilderd en de school die we ook hadden geschilderd te laten zien. Daarna reden we door naar Louis Pub maar deze was helaas dicht. Het was harstikke leuk dat Sean ons rond heeft gereden. Hij kon pap en mam ook heel veel dingen vertellen. Pap vroeg bijvoorbeeld nog waarom donkere mensen zo vaak afval op de grond gooien. Sean vertelde dat zij dit doen zodat ze dan weer werk creëren voor andere mensen…
Weer terug bij de backpackers was Jacques er ook. Leuk dat pap en mam hem ook ontmoet hebben. Pap heeft nog even tegen Jacques verteld dat het hem dwars zat dat hij had gezegd dat wij op het noordelijk halfrond zo dom waren en daarom maar één ster hebben om het noorden aan te geven en dat ze in het zuidelijk halfrond veel slimmer zijn en het zuiden moet bepalen met de Southern cross…..
’s Avonds gingen we samen met Sean pizza eten bij de Rat & Parrot. Dit is een gezellige pub waar je lekker iets kan eten en drinken. Hier hebben we ’s avonds nog even gezellig gezeten.

De volgende dag hadden we een game drive op Pumba Game Reserve. Dit is een game reserve vlakbij Madolo’s. Dit was erg leuk! We hebben weer van alles gezien: giraffes, olifanten, blue wildebeest, red hartebeest, warthogs, neushoorns, zebra’s, turtoises en natuurlijk weer veel impala’s. De gids vertelde ook nog een leuk weetje dat grote dieren zoals giraffes symmetrisch lopen. Zij lopen met rechts voor en achter naar voren en daarna links voor en achter naar voren. Kleinere dieren lopen diagonaal. Zij bewegen eerst rechtsvoor en linksachter naar voren en daarna linksvoor en rechtsachter. Dit doen ze zo omdat diagonaal lopen voor grotere dieren veel meer energie kost. Verder vertelde hij ook dat de klik die in de vele talen hier voorkomt van de hoef van de eland afstamt. Je hoort dan een klik wat komt van de hoef die de grond aanraakt. De hoef spreidt dan uit in het zand zodat het gewicht zich beter verspreid. Erg interessant weetje. Pap en mam vonden het ook super leuk. Het is natuurlijk weer een hele andere ervaring dan zelf rondrijden omdat je nu echt naar de dieren toe rijdt. Na de game drive hadden we nog een lekkere lunch en daarna werden we weer teruggebracht naar onze auto’s. Vanaf Pumba zijn we naar Addo gereden en hebben we daar een camping opgezocht om morgen naar Addo Elephant National Park te gaan. Om 6 uur ’s ochtends hebben we een game drive. Dus dat wordt weer vroeg opstaan!
Om kwart voor 6 waren we in Addo National Park en om 6 uur zaten wij in onze game drive auto. Koud!! Maargoed, ons was verteld dat dit de beste tijd was om leeuwen te spotten. Het was erg leuk om het licht te zien worden en om te zien dat alle dieren actief worden. We hebben weer van alles gezien: black backed jackal, olifanten, buffels, kudu’s, impala’s, warthogs, zebra’s, etc. Hartstikke leuk! Je voelde het ook echt warmer worden. ’s Middags was het ook 37 graden! Deze gids vertelde ook nog een ander verhaal over het klik-geluid wat elanden maken. Hij zei dat dit kon komen van de hoeven die tegen elkaar klikken zoals de gids gister zei, maar hij zei dat er ook nog een andere theorie is dat het komt van de knieën die buigen bij het lopen omdat die heel droog omdat ze geen kraakbeen hebben. Hij vertelde dat de elanden deze klik gebruiken om de groep bij elkaar te houden. Net zoals je je vingers kan kraken. Dus welke theorie waar is……
Maar na deze game drive hebben pap en mam nog steeds geen leeuwen gezien! Later hoorden we dat om 7 uur de leeuwen in het zuiden van het park midden op de weg hadden gelegen. Toen zaten wij natuurlijk net aan de andere kant van het park. Daarom hebben we besloten om morgen nog een game drive te maken op Kariega. Nadat we Jacques hadden gebeld voor het nummer van Kariega belde hij terug. Inmiddels hadden wij al gereserveerd maar hij zei dat hij de ‘head ranger’ wel even zou bellen om te zeggen dat wij echt leeuwen willen zien! Wij zijn benieuwd!

’s Middags zijn wij met pap en mam nog naar Daniell’s Cheetah Breeding Center geweest waar wij al een keer eerder met een practical geweest waren. Eerst kwamen we weer langs de meerkatten. De twee meerkatten waren een paar dagen geleden gekomen. Mensen hadden deze als huisdier. Als je één meerkat als huisdier hebt is al niet verstandig, heb je twee meerkatten als huisdier is het chaos in je huis. Ook als je gepakt wordt met een meerkat als huisdier kan je een boete krijgen van R5000,-. Als mensen dat horen dumpen ze vaak hun meerkatten. Daarna kwamen we bij een serval. Servals worden vaak vergeleken met een lynx. Veel boeren schieten een serval af als ze deze tegenkomen op hun land omdat ze denken dat deze hun vee vermoord maar het is gebleken dat een serval alleen maar kleine dieren zoals vogels of konijnen vangt. Dus eigenlijk worden ze voor niks neergeschoten. Een serval kan drie meter hoog springen! Na de serval kwamen we dan bij Ola de cheetah. Pap en mam hebben Ola ook geaaid. Ze vonden haar vacht veel ruwer dan ze verwacht hadden. De topsnelheid van een cheetah is 110 km/u, maar een cheetah kan in drie seconden al op een snelheid van 90 km/u bereiken. Dit kan een cheetah nog geen minuut volhouden en daarna is een cheetah ook alweer 3 of 4 uur rust nodig. Hierdoor is het resultaat van de jacht van een cheetah maar een kans van 1 op 10. Als laatste gingen we nog weer naar de welpjes. Toen de deur open ging zagen we dat het dezelfde welpjes waren als een paar week terug dat wij er waren. Wat waren ze gegroeid! Ze waren nu op een grootte dat ze echte pubers waren en alle verhoudingen nog niet kloppen en ze harstikke onhandig zijn. Heel grappig om naar te kijken. Leuk om ze nog een keer gezien te hebben!
Vanaf Daniell’s Cheetah Breeding Center zijn we naar een camping vlakbij Kenton on Sea gegaan. Dit dorpje heet Cannon Rock en onze camping zit echt 5 minuten van het strand. Nadat we onze camper geparkeerd hadden zijn we naar het strand gegaan. Het was daar alleen best wel koud, dus dit hebben we niet lang volgehouden. ’s Avonds nog even lekker gebraaid, getafeltennist en gepoold met een fles Amarula erbij. Morgenochtend kunnen we het nog even rustig aan doen en om kwart voor 10 vertrekken naar Kariega. We hebben er weer zin in!

’s Ochtends hebben we nog lekker ontbeten op de camping en zijn daarna naar Kariega gereden. We waren daar mooi op tijd. We reden door het park naar de receptie. We moesten naar het restaurant rijden en daar zou onze gids Thomas op ons wachten. We werden ontvangen door onze gids en kregen eerst een dik stuk taart met koffie. Heerlijk! We vertelden de gids dat we kwamen om nog leeuwen te zien dus daar zouden we naar op zoek gaan. We reden direct naar het gebied waar hij ze die ochtend nog had gezien maar daar waren ze natuurlijk niet meer. Het was een redelijk ‘koude’ dag wat betekent dat ze meer actief zijn of juist tussen de bosjes liggen om warmte op te zoeken. We hebben de hele tijd rondgereden om naar sporen te zoeken, maar dit viel ook nog niet mee. Op een gegeven moment zagen we iets op de sloop van een berg. Met de verrekijker zagen we dat dit een karkas was. Het was de ‘kill’ van de leeuwen van die nacht. We hebben nog weer verder rond gereden maar geen spoor van de leeuwen. Elke keer keek onze gids Thomas op de grond of hij sporen zag van leeuwen, maar elke keer vonden we niks. We kwamen daarna boven op een berg waar een huisje stond. Het bleek dat daar studenten woonden die een biologie gerelateerde opleiding volgden. Toen we daar vroegen zeiden ze dat ze twee uur geleden nog één leeuw hadden gezien. We gingen weer verder op zoek. We reden naar de ‘kill’ toe. Het zag er echt vies uit! Naast het karkas lag zelfs nog een hele poot, maar nog steeds geen spoor van de leeuwen. We gingen weer verder zoeken. Elke keer weer een stuk rijden en weer op de bergen zoeken met de verrekijker. Uiteindelijk na 2,5 uur zoeken vond onze gids Thomas de leeuwen opeens. We zagen één leeuw en één leeuwin liggen. YEAH! We reden erheen om ze van dichterbij te zien. Pap en mam waren helemaal blij dat ze toch nog leeuwen hadden gezien! Er is een pride van 7 leeuwen op Kariega. Toen we erbij stonden stond de leeuwin op en liep naar een bosje. Waarschijnlijk lag de rest van de pride achter dat bosje en hadden we ze daarom niet gezien toen we al eerder over dat pad hadden gereden. Onze gids Thomas was ook helemaal blij dat hij ze had gevonden! Ook al was de zoektocht naar de leeuwen ook al leuk waren wij ook echt superblij dat we ze uiteindelijk toch gevonden hadden!
Na de leeuwen een hele tijd bekeken te hebben gingen we nog verder met de game drive. We reden naar een andere kant waar allemaal andere dieren stonden. Deze dieren stonden aan de andere kant van het park omdat de wind hun kant opstond zodat hun de leeuwen wel konden ruiken, maar de leeuwen hun niet. We zagen nog weer een hele hoop impala’s, red hartebeest, zebra’s, warthogs, blue wildebeest, etc. Ook zagen we nog white rhino’s. Ze hadden van de neushoorns de hoorns eraf gehaald vanwege het vele stropen op neushoorns. Er zit nog een klein stukje op, dus ondanks dat bijna de hele hoorn eraf is, is het nog niet zeker dat ze niet gestroopt worden voor dat kleine stukje hoorn wat er nog op zit. Ze kunnen niet de hele hoorn eraf halen want dan bloed de neushoorn dood. Momenteel worden er elke dag twee neushoorns gedood voor hun hoorn, waardoor de populatie van neushoorns hard naar beneden gaat. Vanaf daar reden we weer terug naar het restaurant waar wij nog lunch hadden.

Net toen we eindelijk na al onze game drives en lange zoektocht naar leeuwen de leeuwen gezien hadden kregen we een telefoontje van thuis dat opa Vorenkamp is overleden. Het is net of opa ons nog cadeau heeft gegeven dat we nog zo graag leeuwen wilden zien. We wisten al dat het niet zo goed ging met opa en waren daarom al op de terugreis naar Kaapstad omdat we daar onze camper moeten inleveren. Toch is het nog onverwacht snel gegaan. Na onze game drive zijn we in de camper gestapt en ’s nachts doorgereden naar Kaapstad om zo snel mogelijk naar huis te gaan. Ondanks dat het een reis met gemixte gevoelens was hebben we een mooie vakantie gehad met ons vieren. Het samenzijn met ons vieren en samen deze grote reis door Afrika te maken was erg bijzonder!
Wij zijn nu eerst 10 dagen thuis en gaan de 27e dan weer terug naar Port Alfred om aan onze tweede minor te beginnen.

Tot gauw!

Liefs Renee & Leonie

• 18 April 2012 - 18:39

Janine :

He meiden! Ook nu weer super om jullie verslag te lezen. En wat sneu van opa en dat pap en mam nu de vakantie eerder af moeten breken. Sterkte hier in Gieten en veel succes en plezier tijdens jullie 2e periode! Groetjes Janine

• 19 April 2012 - 17:08

Sascha En Lucien:

Wat weer een mooi verhaal en idd mooi dat jullie dit met z'n vieren hebben kunnen doen.....vervelend hoor wat jullie opa betreft, heel veel sterkte de komende
    Dagen met z'n allen!!